Normal_universiteit_maastricht_2

Op woensdag 13 juli 2016 studeren de eerste tien bachelorstudenten af die het leer/werktraject KnowledgeEngineering@Work (KE@Work) hebben afgerond. De studenten volgden het traject aan het Department of Data Science and Knowledge Engineering van de Universiteit Maastricht.  Tijdens het tweejarig leer/werktraject werken de studenten aan uitdagende opdrachten op het gebied van wetenschappelijk programmeren en modelleren. Ze worden daarbij begeleid door zowel een supervisor uit het bedrijf als een docent. Daarnaast volgen ze hun reguliere vakken en examens. Dat meldt Universiteit Maastricht.

Frank Thuijsman; hoogleraar, projectleider en initiatiefnemer van het project: “Het is mooi om te zien dat het kan: werken én leren op academisch niveau. De eerste pioniers met wie we twee jaar geleden dit traject zijn gestart studeren nu af. Ze hebben niet alleen hun bachelorsdiploma, maar ook twee jaar werkervaring op zak. Dit is uniek voor Nederland omdat we het eerste (en enige) reguliere bachelorprogramma op academisch niveau zijn dat als tweejarig leer/werktraject is ingericht.”

Getalenteerde en gemotiveerde Bachelor studenten Knowledge Engineering werken vanaf hun tweede studiejaar bij (internationale) bedrijven in de regio. Frank Thuijsman: “Door studenten in een vroeg stadium van hun studie in contact brengen met het regionale bedrijfsleven doen ze werkervaring op en brengen hun kennis meteen in praktijk. Ook voor de bedrijven is dit interessant, omdat ze via de studenten toegang krijgen tot de laatste ontwikkelingen op het vakgebied. Bovendien laten zij de studenten zien dat er ook in Limburg interessante banen zijn, en niet alleen in de Randstad.”

Employability, ofwel de arbeidsmarktkansen van studenten wordt steeds belangrijker gevonden, zowel door studiekiezers als door de overheid. Frank Thuijsman: “Er is veel belangstelling voor dit project, zowel vanuit collega-instellingen als vanuit bedrijven en de overheid. Ik ben blij dat we kunnen laten zien dat deze combinatie van werken en leren kan, ook op academisch niveau.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids