Normal_student__studeren__leren__boeken__thuis

Steeds meer mensen gebruiken online leernetwerken om zich verder te ontwikkelen. Maar vooral bij complexe taken zijn leernetwerken onvoldoende in staat om kennisdeling efficiënt te organiseren. Onderzoekster Ya-Ping Hsiao ontdekte dat deelnemers met onderwijsgerelateerde vragen efficiënter leren als ze in contact worden gebracht met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vragensteller meer dan deelnemers met alleen veel inhoudelijke kennis. Dat meldt de Open Universiteit.

Een leernetwerk is een online sociaal netwerk waarin deelnemers op een informele manier van elkaar kunnen leren over een specifiek onderwerp. Het is de bedoeling dat deelnemers actieve, zelfsturende, en enthousiaste kennisdelers worden. Ze beantwoorden vragen, geven advies en nemen deel aan discussies. Maar de infrastructuur van deze leernetwerken biedt vaak onvoldoende voorzieningen om het delen van kennis te ondersteunen, vooral als het gaat om complexe taken. Het verzamelen van kennis kost de deelnemers daardoor veel moeite. Ya-Ping Hsiao onderzocht hoe je de wederzijdse hulp van deelnemers zo kunt organiseren dat de extra belasting binnen de perken blijft.

Hsiao richtte zich onder meer op de vraag bij welke vorm van ondersteuning deelnemers die voor een complexe taak staan het meeste baat hebben. Is het uitwisselen van kennis voldoende? Of heeft een vraagsteller meer aan iemand die goed kan begeleiden bij het verzamelen en structureren van kennis en die stimuleert tot nadenken? Hsiao ontdekte dat deelnemers efficiënter leren en handelen bij complexe taken als ze worden geholpen bij het structureren en organiseren van hun bestaande kennis. Het is dus belangrijk dat deelnemers met vragen in contact gebracht worden met deelnemers met goede begeleidingsvaardigheden. Die geven betere feedback en motiveren de vraagstellers meer om hun werk nog eens te herzien. Online leernetwerken, maar ook docenten in de klas die leerlingen stimuleren elkaar te helpen, doen er daarom goed aan enerzijds studenten in kaart te brengen met begeleidingsvaardigheden en anderzijds mogelijkheden aan te bieden om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids