Studenten van vier Brabantse hoger onderwijsinstellingen werken het komend halfjaar aan een antwoord op de vraag hoe personeel in de gezondheidszorg vertrouwd gemaakt kan worden met robots. Daarin wordt ook aandacht besteed aan wat robots kunnen betekenen voor mensen met dementie. Afgelopen maandag ging de eerste Brabant Robot Challenge van start. Dat meldt Omroep Brabant.
In de toekomst krijgen studenten steeds meer te maken met robots. Door ze hierover te laten nadenken, kunnen zij hun ervaring met robots in de gezondheidszorg later meenemen in hun werk. Veertig studenten uit verschillende studierichtingen doen mee aan de Robot Challenge. De initiatiefnemers willen met het project Noord-Brabant profileren als robotprovincie. De studenten, die hier geen extra studiepunten voor krijgen, hebben hier tot januari de tijd voor. Na afloop krijgen zij een certificaat.
Student toegepaste gerontologie Simone Hogendijk doet mee aan de Robot Challenge om haar interesse in nieuwe technieken en de toekomst met robots te voeden. “Ik wil mijn steentje bijdragen door mee te denken over de manier waarop je robots invoert in de gezondheidszorg. Hoe gaan medewerkers en personeel daarmee om?”, zegt Hogendijk.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids