Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we kort terugblikken op de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag, waaronder: leerlingen Calvijn College hebben eindelijk examenuitslag, steeds meer kinderen krijgen thuis les en HowToWilhelmus?
Maandag: Oproep tot leesoffensief door Onderwijsraad en Raad voor Cultuur
Jongeren lezen minder en vooral minder lang. Ze lezen wel veel korte tekstjes (vooral online), maar voor ‘diep lezen’ (het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken) zijn jongeren nauwelijks gemotiveerd. De Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur adviseren daarom om
leesmotivatie weer voorop te zetten en een offensief te starten om lezen te bevorderen.
Dinsdag: Leerlingen Calvijn College hebben eindelijk examenuitslag
Vijftig leerlingen zijn geslaagd, 26 gaan herkansen en één leerling heeft zich teruggetrokken van het examen. De 77 examenkandidaten hadden eigenlijk woensdag 12 juni hun uitslag moeten krijgen, maar dat liep vertraging op omdat meerdere cijfers ontbraken. Na onderzoek van de inspectie bleek dat er
veel tekortkomingen waren. Bij sommige leerlingen waren zelfs een of meerdere toetsen van het schoolexamen niet afgenomen. Om de definitieve uitslag te bepalen, moesten 68 kandidaten examens opnieuw doen. Negen kandidaten moesten langer wachten op hun uitslag.
Woensdag: Docenten moeten meer ondersteund worden bij passend onderwijs
Onderwijsminister Arie Slob stelt dat
docenten meer ondersteund moeten worden bij passend onderwijs. Dit laat hij weten na een enquête van de Algemene Onderwijsbond, waaruit bleek dat veel docenten passend onderwijs niet goed aankunnen. In een brief aan de Tweede Kamer komt naar voren dat er veel mogelijkheden zijn voor scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om docenten beter te ondersteunen, maar dat deze nog niet optimaal benut worden.
Donderdag: Steeds meer leerlingen krijgen thuisonderwijs
Steeds meer leerlingen krijgen thuisonderwijs omdat hun ouders geen school kunnen vinden die past bij hun levensovertuiging. Ze vinden het huidige onderwijs
te collectief en te weinig gericht op de individuele leerling. Zo zegt een ouder tegen RTL Nieuws: “De huidige scholen passen niet bij het karakter van Sofia. Sofia is een individu. We vinden haar individuele ontwikkeling belangrijk. Daarom willen we haar ook lessen geven die bij haar passen.”
Vrijdag: HowToWilhelmus
Onderzoekers hebben een online lespakket over het Wilhelmus ontwikkeld voor leerlingen van 12 tot en met 15 jaar. Op HowToWilhelmus vinden leerlingen en docenten een documentaire en lesmateriaal over de tekst en de muziek van het Wilhelmus. De centrale boodschap: de geschiedenis van het Wilhelmus is nooit af, als leerlingen er deel van uit gaan maken. En dat kan door hen kennis aan te reiken en hen ervaringen op te laten doen.
Door: Nationale Onderwijsgids