Andy van den Dobbelsteen, Eric van den Ham en Tess Blom (Faculteit Bouwkunde) zijn de winnaars van 2020 edX Prize for Exceptional Contributions in Online Teaching and Learning, met hun online cursus (MOOC) ‘Zero-Energy Design: an approach to make your building sustainable’. Deze MOOC helpt deelnemers om uit te zoeken welke energiemaatregelen zij kunnen toepassen om hun gebouwen (meer) duurzaam en energiezuinig te maken. Dit meldt de TU Delft.
Met de prijs benadrukt edX de rol die grootschalig online onderwijs speelt in de huidige ontwikkelingen van het onderwijs. De prijs is een erkenning voor docenten die blijk hebben gegeven van hun betrokkenheid bij de open en online onderwijsgemeenschap, en die cursussen en programma's hebben ontwikkeld die edX-leerlingen overal ter wereld inspireren en engageren. “We zijn verheugd dat we de edX prijs kunnen uitreiken aan Andy van den Dobbelsteen, Eric van den Ham en Tess Blom”, aldus Anant Agarwal, CEO en oprichter van edX. “Ze hebben een innovatieve en persoonlijke leeraanpak gekozen waarmee ze het belangrijke onderwerp van duurzaam ontwerpen onder de aandacht brengen. Het is een eer om de prijs uit te reiken aan dit team en ik ben dankbaar voor hun inzet voor het bevorderen van de missie van edX en hun bijdrage aan het verbeteren van onderwijs en leren wereldwijd.”
Energieneutrale gebouwen
“We zijn erg trots op deze prijs”, zegt Van den Dobbelsteen. “Toen ons team de online cursus over dit maatschappelijk urgente en wetenschappelijk relevante thema initieerde, wilden we een duidelijke en behulpzame stapsgewijze aanpak bieden, wekelijks gepresenteerd in korte lezingen. En we wilden het voor iedereen interessant en leuk maken om te volgen. Daarom investeerden we in korte documentaires over energieneutrale gebouwen, die de theorie van energieneutraal ontwerpen (zero-energy design) koppelen aan interessante praktijkvoorbeelden.”
Verschillende landen
De MOOC is zo ontworpen dat architectonische expertise direct inzetbaar is voor de gebouwen van de deelnemers; het helpt hen om uit te zoeken welke energiemaatregelen ze in hun specifieke situatie en klimaat kunnen toepassen om hun gebouwen duurzamer en energiezuiniger te maken. De stapsgewijze aanpak, de evaluatiematrix en de aangeboden instrumenten voor elke stap in de cursus, kunnen worden toegepast op bestaande, lokale gebouwen, maar ook om ontwerpen in verschillende landen en omgevingen te beoordelen en te verbeteren.
Door: Nationale Onderwijsgids