Wie op zoek is naar werkgeluk, zou moeten kiezen voor een carrière in de techniek. In die sector zijn bijna alle werknemers buitengewoon blij met hun baan. Ze vinden dat hun werk ertoe doet, ze werken met plezier en ze zijn trots op hun vak. Dat blijkt uit Werken in de techniek, een marktonderzoek dat Techniek Nederland liet uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn een steun in de rug voor de brancheorganisatie, die zich sterk maakt voor een grotere instroom van werknemers. Vandaag geeft Techniek Nederland het startschot voor een langlopende campagne die de kansen laat zien om in deze sector carrière te maken. Onderdeel van de campagne is een test, waarmee mensen kunnen checken of zij geschikt zijn voor een baan in de techniek. Dit meldt Techniek Nederland.
NOG
Start campagne om meer jongeren en zij-instromers in de techniek te krijgen
-Werknemers in de techniek vinden hun werk uitdagend. Ze zeggen dat ze nooit uitgeleerd zijn. Bovendien waarderen ze dat je in de techniek vrijwel zeker werk hebt voor de rest van je leven. Werknemers in de techniek geven hun baan gemiddeld een 8,1. Van alle respondenten geeft 35 procent zelfs een negen of hoger. Vrouwen die werken in de techniek waarderen hun werk zelfs nog meer dan mannen. Zij geven als gemiddeld rapportcijfer een 8,3.
Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland is niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. "Als technische vakman of vakvrouw voel je dat je onmisbaar bent. Je doet belangrijk werk, waarmee we grote maatschappelijke vraagstukken kunnen oplossen. De energietransitie bijvoorbeeld, die krijgen we zonder techniek niet voor elkaar. Technici zijn de makers van morgen. Dat besef dringt steeds meer door."
De technieksector biedt werknemers veel carrièrekansen en zekerheid op een baan. Toch weet nog niet iedereen hoe gelukkig je wordt van een baan in de techniek. Techniek Nederland gaat daarom vandaag van start met een campagne: Je kunt zoveel meer in de techniek.
Techniek Nederland richt zicht met de campagne op jongeren die voor de keuze staan welke opleiding ze gaan doen. Daarnaast wil de brancheorganisatie mensen bereiken die nu nog in een andere branche werken, maar toe zijn aan een carrièreswitch. Terpstra: "Steeds meer zij-instromers vinden de weg naar de techniek. Dat is logisch, want de kansen liggen voor het oprapen. Gedreven, enthousiaste mensen die affiniteit hebben met techniek zijn in onze sector van harte welkom. Werkgevers ontvangen ze met open armen."
De arbeidsmarkt voor technici is veelzijdig en biedt uiteenlopende mogelijkheden. Technische vakmensen zorgen voor verwarming, water, verlichting en verduurzaming van woningen. Ze zijn onmisbaar voor energiezuinige kantoorgebouwen en industrie, voor een gezond binnenklimaat in scholen en ziekenhuizen en voor veilige wegen en tunnels. Technische projecten worden steeds complexer en uitdagender. Daardoor is er in de technieksector niet alleen veel perspectief voor moderne vakmensen, maar ook voor ingenieurs met een academische opleiding.
De campagne #jekuntzoveelmeerindetechniek zal een aantal jaren gaan lopen. In de uitingen ligt de nadruk op de veelzijdigheid van de sector. De superhelden (‘Geniuses’) die de blikvangers van de campagne zijn, vertegenwoordigen de diverse deelmarkten in de techniek. Zo is er een Home & Living Genius, een Infra & Mobility Genius, een Business en Buildings Genius, een High Tech Genius en een New Energy Genius. De komende tijd zijn ze in de openbare ruimte te zien op billboards en abri’s, maar ook online en op social media.
In de techniek zijn carrièrekansen voor verrassend veel mensen met uiteenlopende opleidingen en achtergronden. Een belangrijk onderdeel van de campagne is een test, waarmee je kunt checken of de sector ook jou iets te bieden heeft. Terpstra: "Een flink percentage van de werknemers in ons land vindt van zichzelf dat ze een baan hebben die niets bijdraagt aan de maatschappij, een zogenaamde bullshit job. Waar wacht je dan nog op? Doe de test en kies nú voor een carrière in de techniek!"
Door: Nationale Onderwijsgids