Universiteiten in Nederland maken vanaf vandaag alle werkzaamheden bekend van hoogleraren naast hun werk aan de universiteit. De landelijke universiteitsvereniging UNL heeft op de website verschillende links staan naar registers. Daarin staan alle hoogleraren en hun bijbanen van 14 academische instellingen. Daarmee zijn voor het eerst alle hoogleraren met hun bijberoep overzichtelijk en centraal te vinden op één website. Dat meldt de NOS.
De universiteiten geven hiermee gehoor aan verschillende incidenten rondom hoogleraren met discutabele bijbanen.
Verplichte overzicht van bijbanen
Na onderzoek van Nieuwsuur bleek dat universiteiten het verplichte overzicht van bijbanen van hoogleraren niet op orde hadden. Sommige universiteiten hadden helemaal geen lijst online staan.
In opspraak
Hoogleraren kwamen ook in opspraak vanwege ongeoorloofde belangenverstrengeling. Hoogleraar Dimitry Kochenov (van de Rijksuniversiteit Groningen) bleek te lobbyen voor bedrijven die actief zijn in de Maltese handel in paspoorten. Een hoogleraar energie aan dezelfde universiteit vroeg geen toestemming voor bijbanen in de fossiele industrie. Terwijl toestemming vragen wel verplicht is.
De Rijksuniversiteit Groningen verzette zich dan ook hard tegen de publicatie van nevenfuncties van hoogleraren. De universiteit wees een verzoek op grond van de Wet Open Overheid van Nieuwsuur dan ook af. Uiteindelijk moest de bestuursrechter de universiteit verplichtten tot naleving van de Wet.
Verborgen belangenverstrengeling
Minister Robbert Dijkgraaf reageerde meerdere keren geërgerd op de verborgen belangenverstrengeling van universiteiten en academici. Daarom vroeg Dijkgraaf de universiteiten om samen één register op te stellen.
Nevenwerkzaamheden van hoogleraren
“Voor het vertrouwen in de wetenschap is het curiciaal dat volledig transparant is welke nevenwerkzaamheden hoogleraren vervullen en wie meebetaalt aan wetenschappelijk onderzoek. Ik vind het daarom goed dat universiteiten nevenwerkzaamheden van hoogleraren nu voor iedereen beter inzichtelijk maken”, aldus een blije Dijkgraaf.
Samenwerking van hoogleraren met maatschappelijke organisaties en bedrijven noemt Dijkgraaf nuttig. “Maar dat moet wel voor iedereen helder zijn. Dit publiek toegankelijk overzicht is een flinke stap vooruit.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk
Beeld: Michelle Muus