BUNNIK - Onderwijsprofessionals uit het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) komen op dinsdag 25 en woensdag 26 september bij elkaar voor de achtste editie van het Nationaal VMBO Congres 2012. De Nationale Onderwijsgids doet verslag van dit congres en biedt live-updates via Twitter.
Op de tweede dag staat de implementatie van de kennis die deelnemers op de eerste dag van het congres hebben opgedaan centraal. Naast tal van workshops kunnen onderwijsprofessionals inspiratie en aanvullende kennis opdoen bij lezingen van Marcel van Herpen, Adri van der Wind en Tom Palmaerts.
Ochtend
Dagvoorzitter Dirk van der Spoel haakt in op de actualiteit en vraagt de zaal of er veel zal veranderen onder een nieuw kabinet. Een deelnemer zegt stellig ‘nee!’. Volgens Van der Spoel is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een diesel; verandering komt er maar traag op gang. Als het vmbo wil vernieuwen, dan zullen bestuurders en leraren dat zelf moeten doen.
Contact
Marcel van Herpen laat als keynote speaker zijn visie horen op de relatie tussen docent en leerling en welke rol schoolbesturen hierin kunnen spelen. Van Herpen is onder andere kerndocent en mede-oprichter van het Nederlands instituut voor onderwijs en opvoedingszaken NIVOZ en werd in 2009 geridderd voor zijn inzet voor onderwijs en kinderrechten.
“Ik durf de stelling aan dat we collectief ondermaats presteren, dat er niet één kind bij jullie de hele dag kan laten zien wat het kan”, zo werpt hij de zaal voor de voeten. Volgens Van Herpen zit het onderwijs vast in systemen die het verhinderen vanuit het kind te denken en met de leerling contact te zoeken. “Kinderen vertellen me in elk gesprek dat er niet met ze wordt gepraat, terwijl het ze altijd primair om de relatie met hun begeleider gaat”, aldus Van Herpen. “Kinderen vragen eigenlijk de hele dag: wie ben jij?”
"Alles wat ik geleerd heb over het vak van docent, heb ik geleerd uit de relatie met kinderen" zegt Van Herpen. "En alle kinderen verwachten maar één ding van een docent: dat je authentiek bent!"
Incidenten
Het systeem dient veranderd te worden, zodat kwaliteit niet over cijfers gaat, maar over de potentie van ieder kind en hoe een leraar die potentie kan laten realiseren. Van Herpen is hierbij kritisch op de politiek. “Ik kom bij OCW alleen maar goede mensen tegen. In de Tweede Kamer zijn incidenten echter maatgevend voor het gesprek dat daar gevoerd wordt, en OCW moet daar steeds op inspelen”, zegt Van Herpen. “Wij kijken de hele dag naar Den Haag, maar Den Haag kijkt niet naar ons”.
Ook voor Van Herpen blijkt de boodschap die daaruit opgemaakt moet worden duidelijk. Als het vmbo wil veranderen en vernieuwen, dan zullen onderwijsprofessionals dat zelf moeten doen.
Workshops
Aansluitend de lezing van Van Herpen kunnen deelnemers een tweetal workshops volgen. Astrid Ottenheym van Edux Onderwijsadvies gaat met een groep aan de slag over passend onderwijs en de digitale leeromgeving. Opnieuw staat het communiceren met het kind centraal; praten mèt in plaats van over of tegen het kind is cruciaal. Het lijkt een centraal thema tijdens het hele congres te zijn.
Paul Sikkema, jongerenmarketingexpert en directeur van Combat & Qrius tracht met zijn groep één van de belangrijkste uitdagingen voor het vmbo te tackelen; hoe kan het vmbo weer aantrekkelijk worden gemaakt? Veel ouders zijn liever dat hun kinderen algemeen vormend onderwijs volgen in plaats van voorbereidend beroepsonderwijs, terwijl hun kinderen juist beter gebaat zijn bij het volgen van een leergang in het vmbo. "Machtig interessant", zo meldt één van de deelnemers na afloop.
© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink