Veel middelbare scholieren hebben nog steeds last van grote klassen, blijkt uit onderzoek van het Jongerenpanel van EenVandaag onder 1.000 scholieren. Vier op de tien (39 procent) ondervraagde leerlingen zeggen dat er afgelopen schooljaar te veel leerlingen in hun stamklas zaten om goed les te krijgen. Veel leerlingen geven aan dat er weinig tot geen tijd is voor extra vragen of uitleg over de lesstof. Dat meldt EenVandaag.
Van leerlingen met een stamklas van 27 of meer leerlingen geeft zelfs de helft (55 procent) aan dat er afgelopen schooljaar te veel leerlingen in hun klas zaten om goed les te krijgen. “Er staat maar één docent voor een klas en op het moment dat vijf mensen een vraag hebben kun je je vraag meestal niet meer stellen”, aldus een leerling.
Eén op de drie scholieren (30 procent) geeft in het onderzoek aan dat hun klas het afgelopen schooljaar uit meer leerlingen bestond ten opzichte van het schooljaar 2012-2013. Tweederde (64 procent) van de scholieren denkt dat ze beter gepresteerd hadden als er minder leerlingen in hun klas hadden gezeten.
In november 2013 deed EenVandaag voor het eerst onderzoek onder scholieren over de klassengrootte, toen een burgerinitiatief van Leraren in Actie (LIA) om een maximum te stellen aan de klassengrootte op de agenda van de Tweede Kamer kwam. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs was destijds tegen een dergelijk maximum. Leerlingen gaven toen in het onderzoek van EenVandaag aan dat het maximum het beste op 25 leerlingen zou kunnen liggen.
© Nationale Onderwijsgids