Normal_leren__kinderen__lezen__vakken__schoolvakken__jongens

Steeds meer scholen bieden onderwijs op maat aan voor hun talentvolle leerlingen. Hierdoor is het aantal toptalenten dat zich op school verveelt in twee jaar tijd bijna gehalveerd. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het Plan van Aanpak Toptalenten 2014-2018. Fred Janssen (ICLON, Universiteit Leiden) en Klaas van Veen (Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen) schreven een praktische toolkit over hoe les te geven aan kinderen met verschillende onderwijsbehoeften. Dat meldt De Lerarenagenda.

Veel leerkrachten worstelen met de vraag hoe ze hun lessen kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Volgens de makers van de toolkit is lesgeven op verschillende niveaus makkelijker dan leraren denken. De toolkit is een algemene aanpak met veel voorbeelden voor ieder schoolvak en sluit aan bij bestaande schoolmethoden. Janssen stelt dat met een paar kleine aanpassingen aan de reguliere les, docenten makkelijk gedifferentieerd en uitdagend les kunnen geven.

Docenten leren hun gewone les aan te passen door bijvoorbeeld reguliere lesonderdelen om te draaien en selectief weg te laten. Zo wordt bijvoorbeeld de opdracht aan het einde van een hoofdstuk naar voren gehaald (omdraaien van lesonderdelen). De docent kan vervolgens toptalenten alleen datgene uit de gewone lesstof aanbieden wat ze nodig hebben (selectief weglaten van lesonderdelen).

In de regio Leiden en Groningen hebben verschillende lerarenopleidingen en scholen al geëxperimenteerd met de toolkit. Hieruit blijkt dat naarmate de docenten meer ervaring opdoen met de aanpak, ze steeds sneller zo'n lessenserie voorbereiden. De leerlingen zijn ook enthousiast, omdat de opdrachten aansluiten bij wat de toptalenten kunnen en leuk vinden. De toolkit is hier te vinden.

© Nationale Onderwijsgids