Normal_schrijven

Leerling van de Gooise Praktijkschool in Hilversum, Aisha Mahamed, heeft de Schrijfwedstrijd Veteranendag gewonnen. Uit meer dan duizend inzendingen van ruim 80 scholen is haar gekozen als de beste en mooiste brief van de schrijfwedstrijd. Volgens de jury sprong de brief van Aisha er direct uit. Veteraan en Ridder Militaire Willems-orde Marco Kroon heeft een reactie geschreven en draagt zijn antwoordt op 3 juni voor tijdens de prijsuitreiking. Dat meldt Nederlandse Veteranendag.

“Uit de brief spreekt een buitengewone waardering voor veteranen van iemand die zelf een oorlog heeft meegemaakt. Het beschrijft wat je als veteraan probeert te bereiken. Het is een prachtige en eerlijke brief die ons allemaal heeft geraakt”, aldus de jury. Op 3 juni overhandigt burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum de prijs aan de winnares en haar klas. De prijs bestaat uit een VIP behandeling op Nederlandse Veteranendag, zaterdag 25 juni in Den Haag. De kinderen mogen plaatsnemen in de Ridderzaal. Daar zijn ook de koning en de premier aanwezig. In september maakt de klas bovendien een rondvlucht in een historische Dakota.

Een vakjury, bestaande uit meester Bart Ongering, Jaap-Willem Kleijwegt (Nationaal Comité Veteranendag), Bosnië- & Afghanistan-veteraan Pascal Bobbe (educatiemedewerker Veteraneninstituut), Bosnië- & Irak-veteraan Anke Dorpmanns (schrijfster) en Bosnië-veteraan Julia Bobeldijk (verpleegkundige), koos uit honderden inzendingen de tien beste brieven en de winnende brief.

Het Nationaal Comité Veteranendag organiseert de schrijfwedstrijd met ondersteuning van het Veteraneninstituut in aanloop naar de jaarlijkse Nederlandse Veteranendag. De schrijfwedstrijd sluit aan bij het educatieve programma Veteraan in de Klas: leerlingen maken tijdens een gastles van een veteraan kennis met iemand die als militair heeft gediend in uiteenlopende oorlogen en vredesmissies, bijvoorbeeld in voormalig Nederlands-Indië, Libanon of Afghanistan. De veteraan is hier speciaal voor opgeleid. Tijdens een gastles gaan gastdocent en leerlingen in gesprek over uiteenlopende vragen, als hoe is het om als militair uitgezonden lang van huis te zijn in een risicovol gebied? En is de persoonlijke ervaring anders dan wat er op het journaal komt?

De brief is hier te lezen.

© Nationale Onderwijsgids