Het Stanislascollege in Rijswijk is bezig met een uniek experiment waarin zowel voor als na de les wordt bewogen. Het doel van het onderzoek is om te weten te komen in hoeverre beweging leidt tot een serieuze vooruitgang in de schoolresultaten. Dat meldt de Volkskrant.
Op de vmbo-school wordt door de leerlingen dagelijks extra veel aan beweging gedaan, meer dan op andere scholen. Wetenschappers van het VU medisch centrum in Amsterdam kijken met de leerlingen mee en evalueren het project. Bewegingswetenschapper en epidemioloog Amika Singh hoopt dat het beweegproject leidt tot concreet aantoonbare effecten.
Singh toonde in 2012 al aan dat jongeren beter presteren als ze regelmatig aan lichaamsbeweging doen. Die studie liet echter geen wetenschappelijk verband zien. Daarom startte de onderzoekster in 2014 met Smart Moves!, waarin wordt gekeken naar de wetenschappelijke effecten van beweging op korte en lange termijn. Singh kreeg een subsidie van NWO om het programma uit te voeren.
Op het Stanislascollege in Rijswijk bewegen de leerlingen eerst een uur. Pas daarna beginnen de andere lessen Verder staat er drie uur per week bewegend leren op het programma. Hierbij leren de kinderen de lesstof terwijl ook fysieke activiteiten worden beoefend. Het extra bewegen is mogelijk door van elk ander vak 5 minuten af te halen. De school liep meteen warm voor het plan.
Of het experiment in Rijswijk uiteindelijk resulteert in wetenschappelijk bewijs, is nog even afwachten. Feit is wel dat de sfeer op de vmbo-school is veranderd sinds er met het project gestart is. Dat zeggen de docenten van het Stanislascollege. Opstootjes en ruzies zijn voor de helft verminderd en ook van vernieling of graffiti spuiten is al twee jaar geen sprake. Bovendien voelen de meeste leerlingen zich heel fit. Dat leidt er ook weer toe dat zij beter meekomen op hun sportclub.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids