Normal_kinderen__rennen__sport__beweging__gym

Steeds meer middelbare scholen erkennen dat jongens andere onderwijsbehoeften hebben dan meisjes. Zij springen daarop in door te experimenteren met betere begeleiding, meer beweging en meer uitdaging. Zo is er in Amsterdam het Kiem Montessori. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Het Amsterdamse Kiem Montessori is nu aan het tweede jaar begonnen. Had de school vorig jaar nog maar 28 vmbo-tl leerlingen in de brugklas, dit jaar zijn er drie brugklassen vmbo-tl/havo met 59 leerlingen bijgekomen. Er staat bijna elke dag sport en beweging op het rooster: de leerlingen gaan vier keer per week eerst een uur sporten voordat ze de schoolbanken ingaan. Ook staan er twee hometrainers in de hal. Daarnaast krijgen de leerlingen geen huiswerk. Alle taken die ze krijgen maken ze op school af, eventueel na de reguliere lessen. De boeken blijven dan ook op school. Hiermee komt Kiem tegemoet aan een meer jongensachtige manier van leren.
 
Want uit nieuwe cijfers van het CBS bleek vorige week wederom dat jongens op het voorgezet onderwijs al na een jaar een achterstand oplopen ten opzichte van meisjes, iets dat al veel langere tijd speelt. Een van de redenen die vaak genoemd worden is dat het onderwijs veel meer op meisjes is gericht dan op jongens. Zo hebben jongens niet de rust in hun lijf om uren achter elkaar stil te zitten en te luisteren. Ook is hun puberbrein nog niet toe aan het plannen en zelfstandig maken van huiswerk.
 
Steeds meer middelbare scholen spelen hier nu op in. Voor Kiem Montessori is dit het tweede jaar dat ze met de nieuwe benadering werken. Na dit schooljaar wordt de balans opgemaakt. Eén ding is al wel duidelijk: “Ze lachen meer en zitten lekkerder in hun vel”, aldus de school. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids