We horen het vaak: Nederlandse jongeren lezen steeds minder en hebben er weinig plezier in. De concurrentie van sociale media, series en games is groot. Toch is er hoop, uit onverwachte hoek. Op TikTok vind je de laatste jaren veel jongeren die filmpjes kijken of plaatsen over boeken. De hashtag BookTok doet het goed. Wat kun je daar als docent meedoen? Dat vragen we letterkundige Jeroen Dera en BookTokker Noah de Campos Neto.
“Je moet geen lange praatvideo’s gaan maken, al helemaal niet als oudere leraar”, adviseert Noah. “Maar er zijn genoeg leraren die goed met TikTok overweg kunnen. Ze mogen mijn playlists altijd gebruiken.” Ook Jeroen Dera raadt docenten niet aan zelf TikTok-filmpjes op te nemen. “Denk niet: dit is nu helemaal hip, dus laat ik leerlingen de opdracht geven in plaats van het klassieke boekverslag een BookTok-filmpje te maken. Dan maak je er iets verplichts van.”
Lijstje met tips
Gebruik BookTok eerder voor de selectie van boeken, zegt hij. “Kijk welke titels populair zijn en maak een lijstje met tips.” Of maak leerstof van het fenomeen. Zo komen leerlingen niet alleen in aanraking met nieuwe boektitels, je stimuleert ook een onderzoekende houding.
Benieuwd welke – Engelse en Nederlandse – titels het goed doen op BookTok? En welke tips Noah en Jeroen verder hebben? Bekijk het artikel hier.
Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs