Middelbare school voor de rechter na ongeldig verklaren van eindexamen

Vwo-leerling Tessa sleept het Comenius College uit Hilversum voor de rechter. Dat is haar voormalige middelbare school. Het eindexamen Nederlands van de 18-jarige werd ongeldig verklaard vanwege een vermoeden dat zij een spiekbriefje gebruikte. Volgens Tessa was het zogenaamde spiekbriefje haar aantekeningenblad. Dat meldt NH Nieuws.

In een van de klaslokalen van het Comenius College zitten op woensdag 15 mei allemaal zenuwachtige leerlingen. Het eindexamen Nederlands staat op het programma en dan met name het onderdeel Tekst Verklaren. Ook Tessa doet op dat moment examen.

Nederlands examen 

Na afloop van het Nederlands examen vindt een docent een briefje met daarop verschillende vormen van drogredenen. De rector belt ’s avonds Tessa op met de mededeling dat ze zich de volgende ochtend om 08.00 uur moet melden met haar ouders. Het eindexamen wordt ondertussen ongeldig verklaard.

Aantekenpapier 

Bij de rechter geeft Tessa toe dat het haar briefje is, maar dat dit geen spiekbriefje is. Ze maakte gebruik van het aantekenpapier tijdens het leren van haar eindexamen. Tijdens het examen maakte ze er geen gebruik van. Voor het Nederlands examen was zou ze het aantekenpapier niet eens kunnen gebruiken omdat er andere onderwerpen werden benoemd.

Na het examen zou het briefje uit Tessa haar tas zijn gevallen. Bij de rechter geeft ze aan dat dat het meest waarschijnlijke is. De rector zegt dat hij niets anders kan doen dan haar eindexamen ongeldig verklaren. “We weten niet of het examen wel betrouwbaar is.” Tessa is volgens de rector wel een goede leerling en haar verhaal klinkt aannemelijk. Tessa en haar rector blijven tijdens de rechtszaak rustig en netjes tegen elkaar. Daar kunnen de twee advocaten nog wat van leren aangezien zij elkaar met enige regelmaat onderbreken.

Waar is het briefje gevonden? 

De advocaat van Tessa stelt dat de school zelf niet eens zeker weet hoe ze het papiertje hebben gevonden. Eerst zat het tussen het examenmateriaal en vervolgens achter een radiator. De advocaat van de school zegt dat dit niet uitmaakt voor het vervolg. De rector kan niet anders dan het examen ongeldig verklaren, zelfs als ze niet zeker weten of Tessa het briefje gebruikte tijdens het examen.

Herkansing 

Tessa hoopte dat ze haar eerste examen Nederlands alsnog mocht maken als ze naar de rechter stapte met haar verhaal. Ze heeft al wel een tweede poging gedaan, maar een cijfer heeft ze nog niet. Dit examen zou volgens haar moeten worden gezien als een herkansing, zodat uiteindelijk het hoogste cijfer telt. Want ze gaat er niet vanuit dat ze de tweede poging goed gemaakt heeft door alle stress en haar dyslexie. Haar toelatingstoets voor een opleiding in het buitenland kan ze nu ook nog steeds niet maken.

“Tessa is een ambitieuze leerling die haar opleiding serieus neemt”, aldus haar advocaat. “Bij talige vakken maakt ze altijd aantekeningen vanwege haar dyslexie.” Om die reden mocht ze ook eerder de klas in. Daar kon ze in alle rust haar aantekeningen nog even doornemen. De rector zelf geeft ook toe dat Tessa een voorbeeldige leerling is. “Ze heeft zich nooit gemeld bij mij en dat is in ons vak een goed teken.”

Over twee weken volgt de uitspraak van de rechter.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk