Normal_spaarvarken_sparen_geld

Scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben het extra geld dat zij vorig jaar kregen vooral gebruikt om tekorten weg te werken. Dat blijkt uit een enquête onder schooldirecteuren van de NOS. Hoewel de bestuurders blij zijn met de extra middelen, is er ook veel kritiek op het beleid van de overheid. Dit meldt NOS.

“Natuurlijk is het prettig geld krijgen maar dit geld kwam onverwacht, is niet structureel en moest verplicht in 2013 worden opgevoerd in de stukken. Dat maakt dat er een onterecht positief beeld over de financiële staat van het voortgezet onderwijs ontstaat”, aldus een van de schooldirecteuren die reageerden op de enquêtevragen.

In totaal kregen basisscholen en middelbare scholen vorig jaar ruim 650 miljoen vrij te besteden. Het kabinet wilde dat het geld gebruikt zou worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Bijvoorbeeld door het aantrekken van jonge docenten. Slechts een kleine dertig procent van de scholen heeft nieuwe docenten aangenomen. De meeste scholen durfden dat niet aan om er volgens hen teveel onduidelijkheid is over de beschikbaarheid van extra geld in de toekomst. Schoolbestuurders zijn wantrouwig over de financiële beloften die worden gedaan  in het Herst- en Onderwijsakkoord.
Ruim tachtig procent van de scholen uit de enquête heeft het geld op de spaarrekening gezet of gebruikt om tekorten weg te werken. Voor veel scholen was er te weinig tijd om een goede bestemming te vinden voor het geld waarna het geld volgens de boekhoudkundige regels op de bankrekening kwam te staan.

Schooldirecteuren hebben dan ook kritiek op het handelen van de overheid. Een van de ondervraagden zegt over het extra geld: “Belachelijk, uit de blauwe lucht, terwijl ik eerst zeven mensen moest ontslaan.” Aan de andere kant hebben de directeuren ook kritiek op de eigen schoolbesturen. “Ik had het graag in mijn schoolontwikkeling willen steken, maar doordat bestuur wikt en beschikt hierover, kan ik op dit geld geen enkele aanspraak maken”, aldus een schooldirecteur.

© Nationale Onderwijsgids