De scholieren van dertien basisscholen in Drenthe hebben in een brief van de leiding te horen gekregen dat ze veel meer zijn dan een toetscijfer. De brief gaat over het huidige schooladvies, wat gegeven wordt door de basisschool. Een aantal middelbare scholen zou bij het advies ook de scores van bijvoorbeeld de Cito-toets willen bekijken. In de brief staat dat het schooladvies is gebaseerd op talenten die de Cito-toets niet kan zien. Dit meldt het AD.
De brief is een vertaling van een brief die eerder is gestuurd naar leerlingen van de Barrowford Primary School in het Engelse Nelson. De brief richt zich direct tot de kinderen. 'We zijn bezorgd dat deze toetsen niet tonen wat elk van jullie speciaal en uniek maakt. Niet op de manier waarop de meesters en juffen jullie kennen en zeker niet zoals ze jullie thuis kennen.'
De Cito-toets meet niet wat een kind om school heen doet, dus hoe een kind persoonlijk is. 'Ze weten niet dat je gedichten en liedjes maakt of meedoet aan sport. Dat je soms je broertje of zusje helpt na schooltijd. Ze weten niet dat je betrouwbaar bent, lief, aardig, zorgzaam en attent en dat je elke dag weer probeert goed je best te doen.'
De scholen en ouders hebben enthousiast gereageerd op de brief en is vervolgens via sociale media met hele land gedeeld. Paul Moltmaker, algemeen directeur van de Drentse scholen, heeft de Nederlandse vertaling van de brief geschreven. Doel van de directeur is om de toetsstress bij de leerlingen weg te halen. “Ik wil een signaal afgeven aan de kinderen. Dat ze de toets niet zo zwaar en belangrijk moeten maken. Er zijn namelijk veel meer talenten waar ze bij ons op school kinderen op beoordelen.”
© Nationale Onderwijsgids