(Novum) - Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink overgewicht krijgen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen houden. Dat meldt voedselwaakhond foodwatch op basis van eigen onderzoek. Ook maakt de organisatie zich zorgen over de sluipreclames op scholen.
Om de "ongezonde kindermarketing" te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het "uitlenen" van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof.
Eerder gaf footwatch al aan zich grote zorgen te maken over sluipreclames op scholen. "Bedrijven bepalen wat zogenaamd gezond en goed is voor de kinderen'', zegt foodwatch-directeur Hilde Anna de Vries. Foodwatch pleit voor een wet die reclame van de voedselindustrie op scholen weert. "Op scholen mag volgens de wet geen reclame gemaakt worden, maar onder het mom van voorlichting, dringen voedselproducenten nu toch via een omweg de scholen binnen'', zegt De Vries.