Normal_kinderen_internet

Zo'n zeshonderd basisscholen hebben zich aangemeld voor het lespakket van het Nationaal Media Paspoort. Vandaag wordt het nieuwe onderwijsprogramma gelanceerd op de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam. Het lespakket leert kinderen digitale omgangsvormen en maakt ze beter bewust van de mogelijke gevaren van de online wereld. Volgens de ontwikkelaars van het lesprogramma is dit nodig omdat kinderen op steeds jongere leeftijd een tablet of smartphone hebben en begeleiding door een volwassene niet altijd mogelijk is. Dit melden het AD en de Volkskrant.

Het lespakket bevat zeven thema's die elk jaar, afgestemd op het jaarniveau van de leerlingen, worden behandeld, zoals privacy, keuzes maken, kritisch kijken en veiligheid. Volgens Liesbeth Hop, directeur van Media en Maatschappij die samen met de Radboud Universiteit van Nijmegen het programma ontwikkelde, is het van belang dat al in groep 1 met de lessen wordt gestart. Na groep 8 krijgen de leerlingen een mediapaspoort met hun vorderingen. Ook staan daarin afspraken die ze met zichzelf maken over hoe ze omgaan met media.

“We leggen ze niets op. Ze moeten overal zelf over nadenken en bepalen hun eigen regels”, legt Hop uit. Dit is belangrijk omdat het niet altijd mogelijk is om kinderen te begeleiden in de online wereld. Daarnaast zijn ouders vaak onzeker zegt Hop. “De kinderen trekken zich terug met hun tablet en ze hebben geen idee wat ze uitspoken. Ouders doen maar wat”. Daarom worden ouders en grootouders via thuisopdrachten ook betrokken bij het lesprogramma. Volgens Hop zijn online media een soort 'opvoedconcurrenten' geworden die veel invloed hebben op kinderen. Opvoeders zijn dus ook gebaat bij een beter mediabewustzijn van hun kinderen.

© Nationale Onderwijsgids