De toename van kinderen met dyslexie en dyscalculie is volgens drie hoogleraren het gevolg van slecht onderwijs. Meer oefenen zou leiden tot een beduidende afname van gediagnosticeerde kinderen met lees- en rekenproblemen. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
NOG
Hoogleraren: dyslexie en dyscalculie zijn het gevolg van slecht onderwijs
-Hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzoekt sinds 2007 dyslexie. Volgens haar kan veel oefenen met spellingsregels en rekenvaardigheden een leerling met sprongen vooruit doen gaan. Zo gingen vijftig leerlingen na een intensieve rekentraining van zes weken gemiddeld met anderhalf jaar vooruit. Bosman is van mening dat de oorzaak van dyslexie en dyscalculie eerder moet worden gezocht in de onderwijsmethoden dan in het kind zelf. Uit haar studies blijkt dat met wetenschappelijk onderbouwde methodes kinderen met sprongen vooruitgaan. “Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat."
Hoogleraren Kees Vernooy en Ben Maassen, allebei autoriteit op het gebied lees- en taalonderwijs, onderschrijven de bevindingen van Bosman. Leerlingen zouden moeten meer oefenen, en juist de leerlingen die meer moeite ondervinden bij spellen of rekenen hebben baat bij extra stampen.
De PO-Raad vindt de conclusie van de hoogleraren dat een deel van de dyslexie en dyscalculie wordt veroorzaakt door slecht onderwijs, te ver gaan. De Raad vindt het wel belangrijk dat hiernaar verder onderzoek wordt gedaan.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids
Wat een dikke onzin: “of dyslexie wel bestaat" ik stoei er nog dagelijks mee, ook ik heb op het LOM aan me zelfvertrouwen kunnen werken. Nu ben ik erg blij met alle digitale mogelijkheden. Uiteindelijk heb ik er mee kunnen leren leven en een carrière kunnen opbouwen. bekijk deze link: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/zo-moeilijk-is-lezen-als-je-dyslexie-hebt
Op de lagere school werd geconstateerd dat ik slecht kon leren. Ik werd naar het LOM onderwijs gestuurd, een school met 15 leerlingen per klas waar de leraren zich concentreerden op de zwakke kanten van de leerlingen, en daar ook gewoon tijd voor hadden. Ik heb nog steeds een hekel aan rekenen, maar wel een diploma Assistent Boekhouder behaald, ik spreek nu zeven talen. Het werkt
Joost, je hebt gelijk. We hebben de foto inmiddels vervangen.
Inoefenen door herhaling, training en automatisering leiden zonder meer tot betere prestaties, zowel bij rekenen als taal. Niet het welbevinden van leerkracht en leerlingen 'an sich' maar het welbevinden door het behalen van betere prestaties moet het uitgangspunt zijn.
Raar dat jullie er een foto bij plaatsen van iemand met een albino-afwijking en slechtziendheid. Vervang die foto aub, dat is wel zo prettig.