Deze week lekte uit dat het invoeren van lessen over het Wilhelmus mogelijk onderwerp van gesprek zijn van de formatie-onderhandelingen. VVD, CDA, D66 en Christenunie zouden willen dat leerlingen verplicht les krijgen over de tekst, betekenis en melodie van ons volkslied. De Nationale Onderwijsgids vroeg lezers naar hun mening over deze plannen.
Niet belangrijk genoeg voor formatie
"Totale flauwekul", "Grote onzin", "Lekker belangrijk!". Het merendeel van de lezers reageert negatief op het nieuws dat onder het nieuwe kabinet 'Wilhelmus-les' mogelijk verplicht wordt op school. Veel tegenstanders vinden het onderwerp niet belangrijk genoeg voor de formatie. Liever zien zij dat het schoolzwemmen weer wordt ingevoerd of dat leerlingen les krijgen over onderwerpen als het klimaat, de grondwet en de democratie. Of, zoals Ad Kok schrijft: "Dit onderwerp tijdens de formatie bespreken, leidt de aandacht af van de wezenlijke zaken die voor het onderwijs geregeld moeten worden, zoals het verkleinen van de groepen, meer handen in de klas, extra vakdocenten voor sport en muziek". Nettie Steen is het daarmee eens: "Dit is geneuzel op de vierkante millimeter, waardoor echt belangrijke zaken onbesproken blijven."
Geschiedenisles
Anderen zijn verbaasd dat les over het volkslied en de context ervan niet al standaard onderdeel zouden zijn van de geschiedenisles. "Is dit nieuw?" vraagt bijvoorbeeld Michiel Fleerkate. "Zowel op de basisschool als middelbare school heb ik les gehad over de onderwerpen die ze hier noemen [...], het is gewoon een geschiedenisles." Ook Fleerkate snapt niet wat het onderwerp op de formatietafel doet. Als manier om migrantenkinderen beter te laten integreren in de Nederlandse cultuur is het "omslachtig" en deze discussie maakt het onderwijs als onderwerp bij de formatie "belachelijk", aldus Fleerkate.
Nationaal erfgoed
Een enkeling is voorstander van verplichte lessen over het Wilhelmus, maar ook zij vragen zich af of het nodig is dit in het regeerakkoord vast te leggen. "Een zichzelf respecterende school doet dat sowieso. Is toch gewoon deel van ons erfgoed!", zegt Carel van den Heuvel. Ook J. van Rennes vindt dat het volkslied gewoon onderdeel van de geschiedenisles moet zijn, "net als de geschiedenis over slavernij, VOC, wereldoorlogen et cetera." Maar niet iedereen ziet de meerwaarde van les over het volkslied als onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. "Nationalistische onzin", zegt bijvoorbeeld Berend Titulaer. "Het leren van zo'n lied leert kinderen niks behalve het verheerlijken van een bepaalde visie op Nederland".
Laat het onderwijs met rust
Verschillende lezers nemen het de politici vooral kwalijk dat het mogelijk een verplichting wordt voor scholen om les te geven over het Wilhelmus. "Laat het onderwijs nou eens met rust", reageert Peter Hollants. "Maak maar zo'n leuk SIRE-spotje om de kennis bij te brengen, dan hebben de ouderen er ook nog lol aan." Ook Mieke Graas kan zich er kwaad over maken: "Volgens mij hebben we binnen het onderwijs meer dan genoeg te doen. Als we dit onder de aandacht willen brengen, laten we dit dan thuis of via digitale tv doen. Hier word ik echt doodziek van." Ook Martin Huizinga verzucht: "Weer iets waar het onderwijs iets zou moeten... nog even dan hebben we lesdagen van 20 uur".
Het Wilhemus in het kort
Het Wilhelmus is sinds 1932 officieel ons nationaal volkslied maar bestaat al sinds de 16e eeuw. Het was het lijflied van de Geuzen, aanhangers van Willem van Oranje, die vochten tegen de Spanjaarden in de Tachtigjarige oorlog. Het lied is geschreven alsof Willem van Oranje zelf vertelt over zijn worsteling met gevoel van loyaliteit aan de Spaanse koning versus zijn geweten. De maker van het Wilhelmus heeft de melodie van het spotlied 'O La folle entreprise du prince de Condé' van de hugenoten gebruikt, waarschijnlijk om daarmee de katholieke Spanjaarden extra uit te dagen. Het Wilhelmus bestaat uit 15 coupletten waarvan meestal alleen het eerste gezongen wordt en soms ook het zesde (met name op de herdenking op 4 mei, het zesde couplet was erg populair tijdens de Tweede Wereldoorlog). Bronnen; Wikipedia en Literatuurgeschiedenis.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids