Normal_leerling_basisschool_schrijven_kind

Hoe kun je als basisschool de prestaties van potentiële achterstandsleerlingen verbeteren? Welke Amsterdamse scholen zijn hier succesvol in? Het Kohnstamm Instituut en Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) onderzochten dit in opdracht van de gemeente. Dit meldt de gemeente Amsterdam.

De gemeente wil scholen met veel potentiële achterstandsleerlingen graag helpen om de prestaties van deze leerlingen te verbeteren. Het Kohnstamm Instituut en OIS voerden daarom een onderzoek uit naar succesvolle aanpakken voor deze leerlingen. Voor dit onderzoek selecteerde OIS tien succesvolle scholen die drie jaar lang goede resultaten hebben laten zien. Zes van deze scholen werkten aan het onderzoek mee door hun ‘good practices’ te delen. Wat doen zij allemaal om de prestaties van hun leerlingen te verbeteren?
 
Wil je het als school goed doen? Dan zijn de volgende zaken volgens de zes succesvolle scholen van groot belang:
  • Goede communicatie met de ouders. De scholen betrekken de ouders bij het leerproces en bouwen een band met hen op.
  • Een veilige omgeving en goede sfeer op de school en in de klas.
  • De manier van uitleg geven en de manier waarop de kinderen met elkaar samenwerken.
  • Professionalisering en ondersteuning van docenten.
  • Extra aandacht en ondersteuning voor de leerlingen.
  • Extra leertijd buiten schooltijd.
  • Goed leiderschap. Het gaat hierbij om het bevorderen van professionalisering en innovatie, zorgen voor een leergemeenschap en doelgericht zijn.
 
Het rapport geeft aanknopingspunten voor verder onderwijsachterstandenbeleid, zodat in de toekomst meer scholen hun leerlingen de begeleiding kunnen geven die zij nodig hebben om te presteren.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids