65 procent van de basisschoolleraren heeft één of meer leerlingen in de klas die in armoede opgroeien. Ruim de helft van deze leerkrachten geeft aan dat het in armoede opgroeien van leerlingen een negatieve invloed heeft op de leerprestaties. Dit blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 700 leerkrachten.
NOG
'In armoede opgroeien zorgt voor slechtere schoolprestaties'
-Volgens berekeningen van DUO zitten in elke basisschoolklas gemiddeld twee leerlingen die in armoede leven. Een ruime meerderheid van leerkrachten herkent armoede bij de leerlingen doordat ze vaak dezelfde kleding dragen, met weinig of geen eten op school komen en niet meekunnen met schoolreisjes.
55 procent van de ondervraagde leerkrachten geeft aan dat het in armoede opgroeien van leerlingen een negatieve invloed heeft op de leerprestaties, 7 procent geeft aan dat het veel invloed heeft op hun leerprestaties. Driekwart van de leraren ziet dat armoede ook een negatieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
Bijna de helft van de leraren geeft aan dat ze leerlingen zoveel mogelijk op school het huiswerk laten doen, omdat ze daar in ieder geval de voorzieningen zoals een computer en goede begeleiding hebben. 1 op de 5 leerkrachten zegt zelfs geen kringgesprek na het weekend te houden omdat dit pijnlijk kan zijn voor leerlingen die bijna nooit iets speciaals kunnen doen in het weekend.
78 procent van de scholen verwijst door naar hulpinstanties. Ruim twee op de drie scholen hebben een ‘potje’ voor leerlingen die de deelname aan schoolreisjes/uitjes/buitenschoolse activiteiten niet kunnen betalen.
Door: Nationale Onderwijsgids