Niemand ontkomt er nog aan: alles is de laatste maanden duurder geworden. Van boodschappen en benzine tot gas en elektriciteit. Voor sommige gezinnen is dit de druppel die de emmer doet overlopen, en dat merken leraren in de klas. We vroegen basisschoolleraren Ingeborg en Peggy hoe zij de groeiende armoede terugzien bij leerlingen.
De verhalen zijn schrijnend, volgens Ingeborg, lerares in combinatieklas 6/7/8 op een basisschool in Maastricht. “Sommige kinderen lopen moeilijk, omdat hun schoenen te klein zijn. Hun kleding is versleten of te klein, en dan niet omdat dat in de mode is. Of kleding ruikt niet meer zo fris, omdat het al dagen niet gewassen is.” Ook ziet ze weleens oude boterhammen in de trommel, die groen-wit uitslaan van de schimmel.
Stijgende lasten
Bij kleuterjuf Peggy valt het tot nu toe nog mee, maar dat komt ook omdat ze lesgeeft in een rijkere buurt. Waar de stijgende lasten overigens wel regelmatig onderwerp van gesprek zijn. Op de vorige school waar ze werkte, zag ze ook regelmatig leerlingen die geen eten meekregen. En dat was nog vóór de huidige inflatiecijfers.
Hoe gaan de leerkrachten hiermee om? Wat werkt wel en wat niet? Lees het hele interview hier.
Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs