Leerlingen uit groep 6 in Amsterdam krijgen deze maand les over het slavernijverleden. De lessen zijn onderdeel van ‘Keti Koti Junior’ van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis. In de lessen bespreken de leerlingen heftige onderwerpen uit die tijd, zoals brandmerken, de reis over zee en het verzet. Dat meldt AT5.
Sommige leerlingen worden er wel verdrietig van, want ‘waarom zou je iemand brandmerken?’
Vrijheid
Voor de kinderen betekent vrijheid doen wat jezelf wil. Dat geven ze aan tijdens de lessen. Om vrijheid daarom dichtbij huis te brengen, maken de leerlingen tekeningen van wat zij zouden missen als er tegen hen wordt gezegd dat ze iets niet meer mogen doen.
Nooit te vroeg om over de geschiedenis te praten
Nu vraagt men zich misschien af of het niet te vroeg is om kinderen vanaf groep 6 al te confronteren met zo’n heftig onderwerp. “Ik denk dat het nooit te vroeg is om over de slavernij en de geschiedenis te praten, of over de Tweede Wereldoorlog”, antwoordt kunstenaar en leraar Kenneth Aidoo. “Het zijn onderwerpen waar normen en waarden in voorkomen. Daardoor leren de kinderen ook hoe we wel en niet met elkaar om zouden moeten gaan.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk