Meer mannelijke docenten op basisscholen, dat ziet een meerderheid van de Tweede Kamer wel zitten. De bovenbouw is het vaakst in beeld als men denkt aan een man voor de klas. Daniël Baarslag heeft juist een andere keuze gemaakt, hij staat namelijk voor de kleuterklas. Dat meldt EenVandaag.
Lesgeven aan de kleutergroep is voor Baarslag een hele andere ervaring dan voor de groepen 3 tot en met 8 staan. Hij liep stage in het onderwijs, en toen kwam hij tot de conclusie dat de kleuterklas een fijnere plek was.
Bovenbouw
Maar Baarslag is vrijwel de enige van zijn mannelijke leeftijdsgenoten. Mannen die de lerarenopleiding hebben afgerond, kiezen vooralsnog sneller voor de bovenbouw. Volgens oud-onderzoeker Gerda Geerdink is dat niet heel raar. Er moet volgens haar meer gekeken worden naar de studenten en daar het onderwijs op aanpassen. “Met de expertises van de verscheidene leraren kan je veel meer doen.”
'Meer mannelijke figuren op school'
Geerdink onderzocht twaalf jaar lang de sekseverschillen van leraren. Dat er meer mannen voor de klas komen te staan vindt Geerdink erg belangrijk. Baarslag vindt dat zelf ook. “Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen ook mannelijke figuren op scholen zien rondlopen.” Mannelijke leraren kunnen een rolmodel voor de jongens zijn. Volgens Baarslag is het de bedoeling dat je op een school een kleine samenleving maakt. Fifty-fifty als het gaan om man-vrouwverhouding zou de beste uitkomst zijn.
Volgens Baarslag zou men meer moeite moeten doen om ook mannen voor het onderwijs te laten kiezen. Dat mannelijke studenten langskomen in de onderbouw om te zien hoe leuk het kan zijn. Of dat er in de lerarenkamer een biljarttafel geplaatst wordt, om maar iets te noemen, stelt Baarslag.
Verplicht stagelopen in alle groepen van de basisschool
Hij vindt het niet vreemd dat hij maar een van de weinige kleuterdocenten is. Tijdens de lerarenopleiding moet je verplicht stagelopen in alle groepen van de basisschool. “Als de kleuterklas dan wat tegenvalt, dan kies je daar in je latere loopbaan ook niet voor.”
Eigen interessegebied
Het onderwijs zou daarom ook meer aangepast moeten worden aan eenieder, stelt Geerdink. Er is geen enkele leraar die veertien vakken leuk vindt. De leraar in kwestie moet een goede verhouding hebben met de kinderen in zijn klas, maar volgens Geerdink moeten we er vooral voor zorgen dat ze uitgedaagd worden in hun eigen interessegebieden. Dan kunnen ze de beste versie van zichzelf worden.
Baarslag voert dat al uit in de praktijk, in zijn klaslokaal staat een gitaar. Hij vindt het namelijk zelf erg leuk om met zijn handen creatief bezig te zijn. De kinderen genieten ervan als ik gitaar speel, en ik geniet dan van hun blije koppies, aldus de docent.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk