Ruim één op de drie kinderen met ADHD heeft ook moeite met lezen, schrijven of rekenen. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat dyslexie en dyscalculie vaak samengaan met ADHD. De onderzoekers concluderen dat deze leerstoornissen niet direct worden veroorzaakt door ADHD, maar waarschijnlijk een gedeelde genetische oorsprong hebben. Dit meldt Hart van Nederland.
In een studie onder meer dan 19.000 kinderen ontdekten wetenschappers dat de erfelijke aanleg voor ADHD ook het risico op leerstoornissen vergroot. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. De onderzoekers baseerden zich op gegevens van tweelingen en hun gezinnen, waarbij de kinderen op 7- en 10-jarige leeftijd werden onderzocht.
Grote impact op het onderwijs
Binnen het onderwijs is het belangrijk om te erkennen dat ADHD en leerstoornissen vaak samengaan. Dyslexie komt het vaakst voor in combinatie met ADHD. ADHD beïnvloedt de concentratie en impulsbeheersing, terwijl dyslexie en dyscalculie specifieke uitdagingen op het gebied van lezen, schrijven en rekenen met zich meebrengen.
Onderwijs op maat essentieel
De onderzoekers benadrukken dat behandeling van ADHD niet automatisch leidt tot een verbetering van leerproblemen, en omgekeerd geldt hetzelfde. Dit betekent dat scholen en docenten maatwerk moeten bieden en zowel ADHD als leerstoornissen afzonderlijk moeten aanpakken. Extra ondersteuning in de klas, zoals gestructureerde instructies en aangepaste lesmethoden, kan bijdragen aan een betere leerervaring voor deze leerlingen.