Normal_kind_schrijven__screenshot_

Dertig neerlandici, onlangs verenigd in de Kerngroep Schrijven32, stuurden staatssecretaris Dekker van Onderwijs een brandbrief. Hierin wijzen zij hem op belangwekkende innovaties binnen het schrijfonderwijs, “waar het Platform2032 met geen woord over rept”. De Kerngroep betreurt het dat zowel de staatssecretaris als de voorzitter van Platform2032, de opstellers van het 'Manifest Nederlands op school en de samenstellers van het Adviesrapport van de Taalunie, niet zorgvuldig kennis hebben genomen van wat zich op de werkvloer afspeelt. Dat meldt Kerngroep Schrijven32.

De docenten hebben besloten hun positieve ervaringen niet binnen de eigen school te houden, maar actief uit te dragen naar scholen in hun eigen stad of regio. Innovatie op de werkvloer van en voor leraren, is de gedachte. De docenten hebben ervaren dat de geavanceerde software van TiO zo 'brein-nabij' is, dat leerlingen tijdens het schrijven van dertig teksten per jaar het gevoel hebben persoonlijk begeleid te worden.

Als het personaliseren van leerprocessen (door Platform maatwerk genoemd) een van de richtpunten is voor het nieuwe onderwijs in 2032, kan de Kerngroep mededelen, dat het schrijfonderwijs op hun scholen dit richtpunt al is gepasseerd. Het gaat deze keer niet over oude inkt in nieuwe potten. Leerlingen ontwikkelen de vaardigheid om veelzijdig schriftelijk te communiceren, maar ook om via schrijfactiviteiten hun kennis te verdiepen, complexe problemen te ontrafelen en opnieuw te ordenen, hun denken en hun studie te ondersteunen, hun cognitieve niveau te verhogen. Als Platform goed om zich heen kijkt, hoeft zij de beoogde onderwijsinnovatie op het gebied van schrijfonderwijs niet voor te gaan naar het jaar 2032, maar kan ze die in 2016 al op de werkvloer volgen, aldus de Kerngroep.

© Nationale Onderwijsgids