Meer zeggenschap voor de docenten en meer maatwerk voor de leerlingen. Dat vinden de docenten uit het voortgezet onderwijs die de enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben ingevuld over de huidige staat van de Centrale Examens. Dit meldt de AOb.
NOG
Docenten willen meer zeggenschap en meer maatwerk bij examens
-De enquête richtte zich op leraren in het voortgezet onderwijs met examenklassen. 60 procent van deze docenten is niet tevreden over de manier waarop zijn of haar vak wordt getoetst bij het examen. Daarnaast wil 60 procent meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen. Ook kunnen de antwoordmodellen niet rekenen op veel enthousiasme: meer dan de helft van de docenten vindt deze van onvoldoende kwaliteit, schrijft de AOb.
Ruim 50 procent van de gevraagde docenten is van mening dat leerlingen op meerdere momenten van het jaar examen zouden moeten kunnen doen, en ook op verschillende niveaus (80 procent).
De AOB hield de enquête naar aanleiding van het komende Tweede Kamerdebat over het onderwerp. Via de enquête hoopt de bond ‘de stem van de beroepsgroep’ onder de aandacht te brengen.
Door: Nationale Onderwijsgids