Door meer aandacht te geven aan het pedagogische vakmanschap van leerkrachten, kan het onderwijs een positieve bijdrage leveren aan de vraag uit de samenleving om kinderen beter te leren omgaan met seksualiteit. Dit is een van de inzichten die School & Veiligheid begin oktober presenteerde aan het ministerie van OCW, dat hier om gevraagd had. Deze inzichten zijn gelijk toegepast in lesmateriaal voor lerarenopleiders: ‘De fijne kneepjes van het vak’. Hiermee ontwikkelen leerkrachten-in-opleiding pedagogisch vakmanschap om te werken aan seksuele integriteit. Dit meldt Stichting School en Veiligheid.
NOG
Leerkracht van belang bij ontwikkeling van seksuele integriteit leerlingen
-Ongewenste sexting, seksuele intimidatie (#metoo) en achterblijvende sociale veiligheid van lhbti-leerlingen: het zijn belangrijke en gevoelige onderwerpen in onze samenleving. Het onderwijs kan hier een positief antwoord op geven door met de leerlingen te werken aan seksuele integriteit: ‘het bewust, verantwoordelijk en met respect omgaan met je eigen gender en seksualiteit en die van de ander’. Tot nu toe bleef onderbelicht hoe leerkrachten hieraan kunnen werken met hun leerlingen in alledaagse klassensituaties. De nieuwe inzichten en lesmaterialen van School & Veiligheid zetten dit op de kaart.
Leerlingen tonen behoefte aan vakmanschap van hun leerkrachten bij het bespreken van seksualiteit. Maar vooral laten leerlingen in tal van alledaagse situaties zien dat ze seksuele integriteit op school belangrijk vinden, bijvoorbeeld bij het maken van grapjes, uitdagende opmerkingen of aanrakingen. Dat is een van de nieuwe inzichten die voortkwamen uit onderzoek dat kennisinstituut Atria deed in opdracht van School & Veiligheid onder leerlingen en leerkrachten van vijf scholen.
Tijdens het onderzoek waren leerkrachten vaak voor het eerst met elkaar in gesprek over dit soort thema’s. Leerkrachten in het voortgezet onderwijs blijken onderling nauwelijks te praten over seksuele integriteit. Daarmee missen zij de kans om hun pedagogisch vakmanschap te kunnen verrijken door elkaars strategieën en overwegingen te horen en daarop te reflecteren.
Om de ontwikkeling van dit vakmanschap te stimuleren, heeft School & Veiligheid educatief materiaal samengesteld. Hiermee kunnen lerarenopleiders bij hun studenten persoonlijke reflectie en onderlinge uitwisseling organiseren. Het lesmateriaal bestaat uit vier video’s van klassensituaties en een educatieve handreiking.
Meer informatie is te vinden op de website van School & Veiligheid.
Door: Nationale Onderwijsgids