Startende leraren willen heel graag hun eigen lesmateriaal maken, maar dat verhoogt juist de werkdruk in het onderwijs. De jonge leraren hebben daar dan veel last van, dat betoogt leraar Nederlands Jeff van der Linden van de Trevianum Scholengroep in Sittard. Dat meldt VOS/Abb.
Van der Linden geeft op de opiniepagina van Trouw aan dat lerarenopleidingen ervan uitgaan dat leraren vooral eigen lesmateriaal ontwikkelen. Het is namelijk niet de bedoeling om de methode te volgen die de school al heeft aangeschaft. Bij startende leraren zit dat gegeven er inmiddels zo goed in, dat zij niet eens meer les kunnen geven volgens de standaardmethode. Ze voelen zich verplicht om zoveel mogelijk originele lessen te bedenken.
Te hoge werkdruk
Dat zorgt voor een te hoge werkdruk en daardoor raken veel starters opgebrand en verlaten ze het onderwijs net zo snel als dat ze gekomen zijn. Van der Linden vindt dan ook dat lerarenopleidingen voor een andere aanpak moeten kiezen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk