In zijn nieuwe boek 'Free to learn' waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray van Boston College dat ouders het belang van vrij spel onderschatten. Vrij spelen is belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De Nederlandse pedagoge Sieneke Goorhuis en psychologe Louise Berkhout zijn dat met hem eens. Dit meldt Trouw.
“Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort”, zegt Peter Gray. Volgens hem blijkt uit een heleboel onderzoek dat kinderen door vrij te spelen veel belangrijke vaardigheden leren. Zoals het zelf bedenken van oplossingen, onderhandelen en het verwerken van emoties.
“Wij ontnemen kinderen de kans om zichzelf en de wereld te ontdekken”, zegt ook hoogleraar pedagogiek Sieneke Goorhuis van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). “Kinderen hebben vrij spel nodig om hun innerlijke kompas te ontwikkelen. In vrij spel oefenen kinderen constant met sociaal gedrag. Als ze niet eerlijk of bazig zijn, corrigeren andere kinderen dat. Door het hardop te zeggen of een volgende keer niet meer mee te spelen.”
Volgens psychologe Louise Berkhout weten ouders wel dat vrij spel belangrijk is, maar ze handelen daar niet naar. In 2012 promoveerde Berkhout aan de RUG op onderzoek naar vrij spel. Volgens haar kunnen volwassenen het maar moeilijk laten om zich met het spel van kinderen te bemoeien. “Ouders denken te snel dat kinderen zich vervelen. Wacht tot ze zelf met iets komen. Ze zullen je verrassen”, aldus Berkhout. Ze vindt dat ouders hun kinderen meer moeten vertrouwen. “Gun ze de kans als ze zich in de nesten werken daar zelf weer uit te komen. Risico's nemen is niet per se slecht.”
© Nationale Onderwijsgids