Gisteren overhandigden o.a. LAKS en JOBmbo het manifest ‘stilteruimtes ter bevordering van het welzijn en diversiteits- en inclusiebeleid op onderwijsinstellingen’ aan de Tweede Kamer commissie OCW. LAKS en JOBmbo ondertekenen dit manifest samen met de LSVb, ISO, STIP, MSA Nederland en Ieder(in). Dat meldt het LAKS.
Stilteruimtes voorzien in een belangrijke ondersteuningsbehoefte van verschillende groepen scholieren en studenten. Het LAKS en JOBmbo vinden het daarom belangrijk dat onderwijsinstellingen stilteruimte(s) aanbiedt waar leerlingen zich terug kunnen trekken. Of dit nu gaat om even tot rust te komen, om het gebed te verrichten of te mediteren. “Het is belangrijk dat een school een inclusieve plek is, waar alle leerlingen terecht kunnen met hun verschillende behoeften”, aldus Hagenaars, voorzitter van het LAKS.
'Studenten weten zelf het beste hoe ze een stilteruimte willen inrichten'
Hoewel een aantal onderwijsinstellingen al één of meerdere stilteruimtes beschikbaar hebben, zijn ze vaak niet voor elke leerling of student toegankelijk. Zo mogen leerlingen en studenten op de ene school het gebed niet verrichten in een stilteruimte of is een stilteruimte soms niet prikkelarm of rolstoeltoegankelijk. Het is belangrijk dat onderwijsinstellingen met leerlingen en studenten in gesprek gaan over wat hun behoeften zijn, om daar vervolgens naar te handelen. “Studenten weten zelf het beste hoe zij een stilteruimte willen inrichten, dus betrek ze!”, zegt Miray Özügüzel, voorzitter van JOBmbo.
Sociaal veilig onderwijsklimaat
Inclusieve voorzieningen, waaronder een stilteruimte, zorgen ervoor dat een onderwijsinstelling voor iedereen toegankelijke en fijne leeromgeving is. Dit draagt bij aan een (sociaal) veilig onderwijsklimaat en aan het welzijn van leerlingen en studenten.
Door: Nationale Onderwijsgids