De herwaardering van het vmbo en het mbo moet sneller. Het LAKS en JOBmbo roepen de overheid op om dit zo snel mogelijk te regelen. Voorzitter van het LAKS, Rafke Hagenaars, zegt tegen NOS Stories dat er kleine stappen worden gezet, maar dat dit nog niet genoeg is. Dat meldt de NOS.
Ruim 1600 vmbo’ers en mbo’ers reageerden op een vragenlijst van NOS Stories over het (v)mbo. De helft van de leerlingen gaf aan zo ondergewaardeerd te voelen. Vooral mbo’ers moeten het ontgelden. Dilare vertelt dat mbo’ers vaak voor ‘dom’ worden uitgemaakt. Er werd haar zelfs eens gevraagd waar ze zich mee bemoeide als mbo’er.
Hoogst haalbare niveau
Er zijn meerdere oorzaken waarom er anders naar jongeren in het (v)mbo wordt gekeken dan naar leerlingen op de havo of het vwo. Leerlingen worden vaak aangemoedigd om voor het hoogst haalbare niveau te gaan. Het vmbo wordt dan dus eigenlijk minder gewaardeerd dan de havo of het vwo, aldus Hagenaars.
Andere rechten
Mbo-studenten hebben ook andere rechten dan hbo’ers of studenten op de universiteit. Mbo’ers mogen niet in elk studentencafé komen en ook de studiefinanciering is anders dan bij het hoger onderwijs. De voorkeur binnen het onderwijs ligt voornamelijk bij het hoger onderwijs. Het mbo is daarom achtergebleven en die verschillen merk je, zo stelt bestuurslid Maria van Middelkoop van het JOBmbo.
Daling van het aantal mbo'ers
Het aantal mbo’ers daalt al jaren. Er wordt steeds minder vaak voor een mbo-opleiding gekozen. Dit komt door het imago van het mbo, maar ook door de verwachtingen van ouders.
Het LAKS pleit voor een systeemverandering. Daarbij moet je denken aan de druk om hoge cijfers te halen. De overheid legt nu de nadruk op de weerbaarheid van leerlingen, maar dat is het probleem bij de jongeren zelf neerleggen en ondertussen kan het systeem zijn gang gaan.
Waardering van het (v)mbo rechttrekken
Demissionair minister Dijkgraaf van Onderwijs erkent dat er problemen zijn met de waardering van het (v)mbo. Hij geeft dan ook aan dat hij dit wil rechttrekken. “We willen de gezondheidszorg verbeteren en allerlei andere projecten realiseren. Het echte tekort zit hem daarbij niet in middelen, maar in mensen.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk