Kinderen willen op school vaker werken met de tablet, zo bleek eerder deze week uit onderzoek. Maar veel docenten zijn daar niet of onvoldoende op voorbereid. Meer dan de helft van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs heeft nauwelijks training gekregen om tablets en computers effectief toe te passen in de les. Dit meldt RTL Nieuws.
Uit onderzoek van Kennisnet, specialist in ict in het onderwijs, heeft zo'n 65 procent van de leerkrachten op de lagere en middelbare school minder dan vier uur ict-training gekregen. Zij weten dus weinig over ze het beste tablets en computers kunnen inzetten voor onderwijs. “De ict-vaardigheden van leerlingen zijn vaak beter dan die van hun leraren”, licht woordvoerder Kathleen Loods van Kennisnet toe.
Nog een grote groep leerkrachten ziet het gebruik van tablets in de klas niet zitten. Zo betwijfelt een grote meerderheid van 70 procent of het gebruik ervan ook leidt tot betere leerprestaties. Toch is het ict-onderwijs allang de pioniersfase voorbij, concludeert Kennisnet. Zo'n 35 procent van de leraren gaf het afgelopen jaar al les waarbij elke leerling een eigen apparaat gebruikte. Ruim de helft van de leraren is te spreken over het gebruik van tablets en laptops in de klas. Ook ziet ruim een meerderheid de motivatie onder leerlingen toenemen en dat het leerproces efficiënter gaat.
“Kiezen voor de tablet moet echt gebeuren vanuit een visie op onderwijsbeleid”, zegt Kathleen Loods. “Dat betekent dan ook nadenken over de professionalisering van het lerarenteam en het digitale leermateriaal”. Daarin valt nog een grote inhaalslag te behalen, ook vanuit de lerarenopleidingen. Uit eerder onderzoek van van Kennisnet bleek al dat studenten op de pabo nog steeds getoetst worden op ouderwetse krijtbordvaardigheden. Zo wordt de kloof tussen wat de toekomstige docenten kunnen en wat tegenwoordig van ze gevraagd wordt steeds groter.
© Nationale Onderwijsgids