Maar liefst 87 procent van de leerlingen op de basisschool zou de huidige verkeerslessen op school saai vinden. Ook zegt ruim 80 procent dat ze met verkeersles dingen leren die ze in het echt nooit meemaken. Dat zijn de resultaten van een peiling onder ruim drieduizend leerlingen. Daarom ontwikkelde de ANWB in samenwerking met uitgeverij Malmberg Let’s go!, een praktijkgerichte digitale verkeersmethode met beelden, oefeningen en simulaties voor op het digibord. Daarmee kunnen met behulp van een programma verkeerssituaties uit de eigen woon- en schoolomgeving worden geoefend.
Van de 377 ondervraagde docenten vindt ruim 60 procent de verkeerslessen helemaal niet saai. Toch willen zij bijna allemaal wel de lastige verkeerssituaties uit de directe omgeving van de kinderen vaker kunnen oefenen. Met Let’s go! kan dit zeggen de ANWB en Malmberg. Een verkeerssituatie is helemaal zelf samen te stellen met concrete beelden uit de omgeving. Zo kunnen de leerlingen de route van huis naar school te voet en op de fiets tot in detail oefenen.
Let’s go! bevat digitale leermiddelen, werkboeken en praktijkoefeningen voor groep 1 tot en met 8 van de basisschool. Kinderen kunnen antwoorden nakijken met de app op tablet of smartphone. Let’s go! is als een van de tien beste innovaties in het basisonderwijs genomineerd voor de NOT innovatie award 2015 en sluit aan op het bestaande ANWB Streetwise-programma.
ANWB en uitgeverij Malmberg werken samen aan de verkeerseducatie voor kinderen. Het gezamenlijk doel is dat kinderen leren om zich zelfstandig en veilig in het verkeer te bewegen. De ANWB en Malmberg zijn er van overtuigd dat goede en aantrekkelijke verkeerslessen op scholen een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Beide partijen tekenden op 14 januari daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Het onderzoek is in samenwerking uitgevoerd met juf magazine, Prima Onderwijs, Digischool, Jufanke.nl, Kidsweek, goSupermodel, Stoer!, Jufjannie.nl en Momi.
© Nationale Onderwijsgids