Normal_spaarvarken_sparen_geld

Wijzer in geldzaken pleit er voor dat financiële educatie vast onderdeel wordt in het toekomstige onderwijsprogramma en gaat hierover de dialoog aan. Jongeren zijn al vroeg zelfstandig. Als ze achttien worden, worden ze geacht zelfstandig financiële keuzes te kunnen maken. Het aanleren van verantwoord financieel gedrag in een zo vroeg mogelijk stadium is daarom essentieel. Dat meldt Wijzer in geldzaken. 

Zowel ouders als leerkrachten zien hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de school. Een representatieve peiling onder Nederlandse ouders laat zien dat 76 procent vindt dat de school medeverantwoordelijk is om hun kinderen te leren omgaan met geld. Een peiling onder 400 leraren die lesmateriaal van Wijzer in geldzaken hebben besteld, laat zien dat 79 procent het een goed idee vindt om leren omgaan met geld structureel op te nemen in het onderwijsprogramma.

Aandacht voor geldzaken op school heeft ook effect op het gedrag van kinderen. Van de Nederlandse kinderen die deelnamen aan de Week van het geld, stelde 23 procent zijn ouders hierna vragen over geld, tegen 7 procent van de kinderen die niet deelnamen.

Wijzer in geldzaken pleit voor structurele aandacht voor financiële vaardigheden in het onderwijs en draagt daarom graag bij aan de dialoog in het kader van Onderwijs2032. Dit programma is gestart door het ministerie van Onderwijs en is erop gericht het funderend onderwijs in Nederland beter te laten aansluiten bij de wensen van morgen.

Belanghebbenden, zoals ouders, leerlingen, studenten, ondernemers en werknemers zijn door Wijzer in geldzaken gevraagd mee te denken over het opnemen van financiële vaardigheden in het reguliere onderwijs. Leren omgaan met geld zou een thema moeten worden dat meerdere vakgebieden aan elkaar verbindt. De uitkomsten van deze discussie zullen als advies worden meegegeven aan het Platform Onderwijs2032. Geïnteresseerden kunnen meediscussiëren over het onderwerp via de website

© Nationale Onderwijsgids