Producenten en andere partijen buiten de publieke omroep zijn niet langer afhankelijk van de erkende omroepen. Hierdoor krijgen innovatieve ideeën meer kans en neemt de creatieve competitie toe. De kerntaak van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt beperkt tot educatie, informatie en cultuur. Dit is het gevolg van het wetsvoorstel tot aanpassing van de Mediawet dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dat meldt de Rijksoverheid.
Bij de NPO wordt amusement als doel op zich geschrapt. Wel kan het ondersteunend zijn als middel om educatieve, informatieve en culturele programma’s voor een breed publiek aantrekkelijk te maken. In dat geval draagt het immers bij aan de kerntaak. Ook komt er voor het eerst de mogelijkheid voor buitenproducenten om direct programmavoorstellen in te dienen bij de NPO.
Volgens staatssecretaris Dekker (Media) is het essentieel dat de publieke omroep moderniseert. “De programma’s van de publieke omroepen moeten er toe doen”, zegt Dekker. “Zodat kan worden gerechtvaardigd waarom het met publiek geld wordt gemaakt. De kracht van de publieke omroep is dat ze programma’s maken die anders niet zouden worden gemaakt. Ze zijn er niet om dunnetjes over te doen wat je bij de commerciëlen ook al voorbij ziet komen.”
Het kabinet heeft eerder aangekondigd het publieke mediabestel in drie stappen te hervormen. De eerste stap was het verminderen van het aantal omroepverenigingen, de tweede bestond uit bezuinigingen en met het aanbieden van de wijzigingen in de Mediawet wordt nu de derde stap gezet. Hiermee is de richting bepaald en heeft de NPO de kans om in de toekomst relevant te blijven.
© Nationale Onderwijsgids