Een klacht over een school wordt vaak weer ingetrokken als het schoolbestuur tussenbeide komt. Dit meldt de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
In 2015 zijn er meer klachten ingetrokken dan in voorgaande jaren, blijkt uit het jaarverslag van de LKC. Dit komt door een verandering van werkwijze. De klachtencommissie kijkt eerst hoe en door wie de klacht is behandeld. Als de klacht nog niet bij het schoolbestuur is geweest, dan wordt voorgesteld om de klacht eerst aan het schoolbestuur voor te leggen. Dit is in meer dan 100 gevallen gedaan. “De ervaring leert dat tussenkomst van het schoolbestuur vaak tot een oplossing leidt”, aldus de LKC. In verreweg de meeste gevallen heeft dit geleid tot intrekking van de klacht.
In 65 klachten heeft de Landelijke Klachtencommissie een inhoudelijk advies uitgebracht. Deze klachten kwamen voornamelijk uit het primair onderwijs. Naast communicatie en de begeleiding van een leerling gaan veel adviezen ook over pesten. Daarnaast komen organisatorische zaken veel aan bod, zoals het overgaan naar een andere klas of het schooladvies.
© Nationale Onderwijsgids