Felicitaties komen tegenwoordig binnen via Facebook, WhatsApp of andere digitale wegen. Toch worden de Kinderpostzegels en -kaarten nog altijd grif verkocht. Dinsdag worden de eerste nieuwe Kinderpostzegels verkocht, een dag later gaan in heel Nederland schoolkinderen langs de deur.
"Het is te danken aan het enthousiasme van de kinderen dat er nog steeds goed wordt verkocht, mensen dragen ze een warm hart toe'', verklaart Irene Gouwens van de Stichting Kinderpostzegels. "Daarnaast hebben we het assortiment aangevuld met pleisters, een usb-stick en experimenteren we dit jaar met een tasje.''
Uit onderzoek van PostNL is bovendien gebleken dat de kopers van de zegels en kaarten ze niet ongebruikt in een la laten liggen. "De postzegels worden nog altijd het beste verkocht en 95 procent wordt ook echt gebruikt. Misschien dat mensen er gemakkelijker naar grijpen als ze het toch al in huis hebben'', denkt Gouwens.
Toch ziet de stichting een terugloop in het aantal scholen dat deelneemt. "Het aantal acties op scholen wordt steeds groter. Soms houden scholen zelf een actie om iets aan schoolplein te realiseren of een extra digibord te kopen. Of ze houden een actie voor een ander goed doel. Dan moeten ze kiezen.''
De verkoop van de Kinderpostzegels en -kaarten was vorig jaar goed voor een opbrengst van 9,5 miljoen euro. Dat geld wordt besteed aan kwetsbare kinderen.
De eerste Kinderpostzegels, dit jaar met tekeningen van Fiep Westendorp, worden dinsdag in Amsterdam aangeboden aan presentatrice Chantal Janzen door de twaalfjarige Chelsea. Dat meisje heeft zelf met haar moeder in een vrouwenopvanghuis gewoond. Een project om dergelijke kinderen te helpen is een van de doelen die de Stichting Kinderpostzegels steunt.
Door: ANP