Normal_agenda_maandoverzicht

Benieuwd naar het belangrijkste nieuws van de afgelopen maand? Lees dan ons nieuwste maandoverzicht. De redactie heeft een selectie gemaakt van de belangrijkste nieuwsfeiten, waaronder deze maand de plannen voor kansengelijkheid in het onderwijs, het instemmingsrecht van ouders in passend onderwijs en de invoering van het verplichte lerarenregister.

 
Kansengelijkheid in het onderwijs 
 
Tussen 2017 en 2020 is er 87 miljoen euro structureel beschikbaar voor het bevorderen van gelijke kansen voor kinderen met gelijke talenten. Vanaf 2020 wordt er jaarlijks 26 miljoen euro vrijgemaakt. Het geld gaat ten eerste naar het creëren van soepele overgangen in het onderwijs door middel van schakelprogramma. Daarnaast wordt geld vrijgemaakt voor stimulerend onderwijs. Tenslotte wordt er geïnvesteerd in sterke netwerken. Voor een duurzame aanpak hiervan worden ouders, docenten, schoolbestuurders, onderzoekers, werkgevers en maatschappelijke instellingen aangespoord om zich in het samenwerkingsverband de Gelijke Kansen Alliantie te verenigen.
 
Zowel de PO-Raad als de VO-raad pleiten voor een meer fundamentele benadering in de vandaag gepresenteerde kabinetsplannen voor het bevorderen van gelijke kansen voor kinderen met gelijke talenten. Zij twijfelen aan de toereikendheid van zowel de aangekondigde aanpassingen als het gestelde budget. 
 
 
Numerus fixus technische opleidingen
 
In tien jaar tijd groeiden de vier technische universiteiten (TU Delft, Universiteit Twente, TU Eindhoven en Wageningen University) van ruim 32.000 naar ongeveer 53.000 studenten. Om de toestroom van de studenten adequaat te kunnen verwerken, is of meer geld nodig, of moet er een numerus fixus ingesteld worden, volgens de universiteiten. Studenten pleiten in een gezamenlijke brief voor meer geld.
 
Ondernemersorganisatie FME, die duizenden bedrijven in de technische industrie vertegenwoordigt, vindt numerus fixus onacceptabel. Na jarenlange financiële investering in meer studenten op technische opleidingen, kan het nu niet zo zijn dat dit aantal weer ingeperkt moet worden vanwege geldgebrek. 
 
Bussemaker vindt dat een numerus fixus als uiterste middel verdedigbaar is. Wel moeten de universiteiten een numerus fixus enkel voeren voor de beheersing van de groei van hun opleiding en zou het van tijdelijke aard moeten zijn. De partijen CDA en VVD willen dat minister Bussemaker ingrijpt door de verdeling van geldstromen naar universiteiten te onderzoeken.
 
 
Overig onderwijsnieuws
 
  • De Tweede Kamer is akkoord gegaan met een wetswijziging die ouders instemmingsrecht verleent voor de manier waarop de ondersteuning en zorg voor het kind geregeld en uitgevoerd wordt door de school, het zogenoemde handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Ouderorganisaties zoals Ouders & Onderwijs zijn blij met het wetsvoorstel voor meer ouderinspraak. De PO-Raad en de VO-Raad zijn bang dat de wetswijziging zal leiden tot meer bureaucratie en juridisering. 
  • Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel voor een verplicht Lerarenregister. Vanaf 2026 moeten leerkrachten zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs verplicht in een register van docenten met een bevoegdheid staan. Met de invoering van de wet wordt de positie van leraren in het primair, speciaal, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs versterkt.
  • Studenten met een functiebeperking ervaren veel knelpunten in het onderwijs. Door de invoering van het leenstelsel heeft deze doelgroep geen eerlijke kans meer in het onderwijs.  Er is een landelijke aanpak nodig om te waarborgen dat het onderwijs toegankelijk blijft voor studenten met een functiebeperking. 
  • 16 samenwerkingsprojecten rondom mbo-scholen in heel Nederland krijgen ruim 40 miljoen euro om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de regio te verbeteren. Hiermee krijgen de mbo-scholen meer gelegenheid om samen met bedrijven innovaties in hun onderwijsprogramma’s een plek te geven. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids