Normal_test_proefwerk_citotoets

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft een tussentijdse evaluatie gepresenteerd van de Wet eindtoets primair onderwijs. Hierin staan twee hoofdthema's centraal: de kansengelijkheid in de schooladviezen en de meerwaarde van het toegenomen aantal eindtoetsen waaruit basisscholen kunnen kiezen. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt VOS/ABB.

Dekker wil tegen de achtergrond van de nieuwe wet twee hoofdthema's beoordelen in de opmars naar de eindevaluatie in 2019. De laatste jaren is er een toenemende samenhang geconstateerd in de hoogte van het schooladvies en het opleidingsniveau van de ouders. Dekker wil dit de komende jaren een halt toeroepen en indien mogelijk verkleinen. 
 
Daarnaast wil Dekker nader evalueren of het toelaten van verschillende eindtoetsen en daarmee het mogelijk maken van marktwerking in de eindtoetsing meerwaarde heeft. Sinds dit jaar zijn er zes eindtoetsen voor groep 8 beschikbaar voor basisscholen om uit te kiezen. Aan de Centrale Eindtoets van Cito, ROUTE 8 en de IEP Eindtoets die al eerder gebruikt mochten worden zijn voor 2017 de Dia Eindtoets, de CESAN Eindtoets en de AMN Eindtoets toegevoegd. 
 
Dekker is positief over de nieuwe Wet eindtoets primair onderwijs. Hij vindt dat er met de nieuwe wet ruimte is gekomen voor zowel het professionele oordeel van de basisschool dat op meerdere jaren is gebaseerd als een onafhankelijke eindtoets. Beide doen recht aan de leerling.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids