Normal_lezen__leesvaardigheid__kind__taal__boek__taalvaardigheid

Er is veel ophef over het ontstaan van dyslexie. Eerder deze week meldden drie hoogleraren dat slecht onderwijs als oorzaak kan worden gezien. Dit standpunt wordt door een aantal deskundigen op het gebied van dyslexie verworpen. Volgens hen zegt de kwaliteit van het onderwijs niets over het ontwikkelen van dyslexie. Dat meldt RTL Nieuws.

Het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) reageert op de ophef die er is ontstaan. Onderwijs dat van goede kwaliteit is, helpt kinderen niet uit hun dyslexie. “Kinderen zijn niet het slachtoffer van slecht onderwijs”, aldus het NKD. Volgens de organisatie worden dyslexie en dyscalculie te makkelijk over een kam geschoren met andere leermoeilijkheden.

Het Regionaal Instituut Dyslexie (RID) deelt de mening van het NKD. In een reactie wordt benadrukt dat het onderwijs weliswaar van betekenis kan zijn door middel van extra leesoefeningen, maar dyslexie is daardoor niet ineens verdwenen.  

Dat de opvatting van de universitaire hoogleraren afwijkt van die van de deskundige organisaties, gebeurt wel vaker. Dat zegt de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK). Dyslexie heeft volgens deze organisatie juist te maken met hoe leesrijp een kind is. Is dit niet het geval, dan komt leesonderwijs voor deze kinderen simpelweg nog te vroeg.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids