Stichting Lezen heeft in de brochurereeks Kwestie van Lezen twee nieuwe titels uitgebracht. Praten over romanfragmenten en Lezen en creatief schrijven combineren op de basisschool zijn de nieuwe onderwerpen van de reeks brochures. Dat meldt Leesplein.
In Praten over romanfragmenten gaat het over de uitwisseling van ideeën in een echte dialoog tussen docent en leerlingen. Daardoor kunnen nieuwe betekenissen worden ontdekt. Dat geldt ook voor gesprekken tussen leerlingen onderling. Het vinden van de geschikte vorm voor zo’n dialoog is voor de leerkracht vaak een uitdaging. Daarbij kan gekeken worden naar het literaire aanbod, welke bespreekpunten er zijn en hoe die punten gezamenlijk behandeld kunnen worden. Van twintig romans die onlangs zijn uitgebracht, zijn fragmenten verzameld. Daarbij zijn opdrachten gemaakt die in de les behandeld kunnen worden. Voorbeelden van zulke leesfragmeten zijn te vinden op de website pratenoverromanfragmenten.nl.
Lezen en creatief schrijven combineren op de basisschool gaat over het aantrekkelijk maken van het schrijven. Om dat te bereiken moeten lezen en creatieve schrijftaken gecombineerd worden in en buiten het taalonderwijs. Lezen en schrijven kunnen elkaar op die manier beter maken, waardoor beide onderdelen voor de leerlingen aantrekkelijker worden. Hoe kinderen aan het schrijven gezet kunnen worden, is te vinden in de brochure.
Online zijn de brochures gratis te bekijken en te downloaden via de website van Stichting Lezen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids