Er zijn vorig jaar 10 procent meer kinderboeken verkocht dan in 2015: in totaal werden er in 2016 10 miljoen boeken afgerekend. Boeken sluiten volgens kinderpsychologen en schrijvers steeds beter aan op de doelgroep en daarnaast lijken ouders niet te bezuinigen op de educatie van hun kind. Van alle boeken die in ons land worden verkocht bestaat een kwart uit kinderboeken. Dat meldt NOS.
Ook blijkt dat kinderen het voorlezen door hun ouders als totaal andere ervaring zien dan het samen naar een filmpje kijken, zegt kinderpsycholoog Tischa Neve. De aandacht die het voorlezen geeft is volgens haar van groot belang, vooral omdat voorlezen een rustmoment in het drukke leven van kinderen kan zijn.
Manon Sikkel schrijft kinderboeken en denkt dat ouders bovendien steeds bewuster bezig zijn met de ontwikkeling van hun kinderen. Daarnaast is er sinds de economische crisis niet of nauwelijks bezuinigd op kinderboeken. Volgens Sikkel is lezen zo belangrijk omdat de verbeeldingskracht sterk wordt gestimuleerd, iets dat niet kan via het kijken van video’s.
Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek denkt dat de stijging van de verkoop vooral komt door de hoge kwaliteit van de kinderboeken. De schrijfstijl is toegankelijker geworden en de boeken zien er de laatste jaren aantrekkelijker uit, vindt Sikkel. Ook de afgelopen campagnes die het voorlezen stimuleren, zoals die van Stichting Lezen en Schrijven, dragen volgens de schrijfster bij aan de populariteit van kinderboeken.
Ondanks dat er meer kinderboeken worden verkocht, is wel te zien dat de boeken voor 12 jaar en ouder achterblijven bij die groei. Nog maar ruim een derde van de 12-jarigen leest dagelijks een boek, terwijl van de 7-jarige kinderen nog bijna 70 procent elke dag een boek pakt. De overgang naar het voorgezet onderwijs heeft daar voornamelijk mee te maken, denkt kinderboekenrecensent Bas Maliepaard. "Andere dingen worden belangrijker dan lezen."
Toch is de kloof tussen jeugdliteratuur en boeken voor volwassenen de afgelopen jaren steeds kleiner geworden, zegt Maliepaard. Zo zijn er nu de young adult-boeken, die voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs zeer geschikt zijn. Ook raadt hij docenten aan om leerlingen te blijven voorlezen, ook in de brugklas. Want stiekem vinden kinderen voorlezen prachtig, zo stelt de recensent.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids