Normal_cyber__hack__pc__security__internet

Meer dan de helft van de Nederlandse jonge kinderen zit gemiddeld een uur per dag op internet, waarvan 28 procent zonder toezicht. 40 procent van de kinderen echter begrijpt niet goed hoe het internet werkt en wat je allemaal op het wereldwijde web kan doen. Scholen en ouders zouden hierin beter moeten samenwerken. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Qrius naar de eerste stappen van kinderen in de digitale wereld in opdracht van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab. Dit meldt Kaspersky.

De meeste ouders proberen hun kind te begeleiden in hun internetgedrag. Waar 52 procent van de kinderen aangeeft dat ze voldoende uitleg krijgen van hun ouders, geeft 40 procent van de kinderen aan dat ze niet goed begrijpen hoe het internet werkt en wat je allemaal op het wereldwijde web kan doen. Daar waar 84 procent van de ouders aangeeft dat hun kind geen vervelende ervaringen op internet heeft gehad, vertelt 11 procent van de kinderen dat ze wel eens iets hebben meegemaakt dat ze echt vervelend vonden. Dat varieert van een eng filmpje zien, een pesterij of vreemde mensen die rare dingen vragen om te doen. 
 
Ouders zijn zich over het algemeen goed bewust van internetrisico’s. Ze vinden het vooral lastig als ze zelf geen toezicht meer kunnen houden op het digitale mediagedrag van hun kinderen. Zo ziet 68 procent risico’s als hun kind in de toekomst in de bovenbouw van het onderwijs zit. Daarbij is hun hoop gevestigd op begeleiding van juffen en meesters. 
 
Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux vindt het goed dat ouders zich bewust zijn van de internetrisico’s die hun kinderen lopen en dat het merendeel daar adequate maatregelen voor neemt. Maar hij vindt dat zowel het bedrijfsleven als het onderwijs ouders hierin kan helpen. Zo verspreidt Kaspersky 10.000 voorlichtingsverhalen over veilig mediagedrag van kinderenboekenschrijfster Marlies Slegers op scholen. “Maar ook het onderwijs moet ouders helpen hun kinderen veilig wegwijs te maken in de digitale wereld. Ouders zijn simpelweg niet in staat om altijd een oogje in het zeil te houden.” 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids