Normal_pen_schrijven

Het handschrift is een traditie en moet daarom op de lijst immaterieel cultureel erfgoed, stelt het Platform Handschriftontwikkeling. Het platform bestaat inmiddels 15 jaar en ijvert al jaren voor behoud en verbetering van het handschrift. Dit meldt de Gelderlander.

Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met leren schrijven. Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Goed leren schrijven is voor kinderen van groot belang. Schrijven zorgt ervoor dat in de hersenen allerlei verbindingen worden gelegd. Hierdoor verbetert de concentratie, de fijne motoriek en de snelheid van het denken. Maar iPad en laptop rukken op in het onderwijs en er wordt steeds minder geschreven.
 
In 2003 werd daarom het Platform Handschriftontwikkeling opgericht. Het doel is om politici blijvend te interesseren voor het onderwerp schrijven met de hand, met als ultiem doel leesbare handschriften voor alle Nederlanders. De laatste petitie aan de Tweede Kamer dateert van eind januari. In ‘Schrijven moet blijven’ laat het platform weten dat schrijven weer een apart vak moet worden op de basisschool. Daarnaast wil het platform ook dat er meer cito-onderzoek naar schrijven wordt gedaan. De petitie werd ondersteund door 47 verschillende partijen, variërend van uitgevers en onderwijsinstellingen tot (kinder)fysiotherapeuten. Kamerleden vinden echter dat het aan de scholen zelf is om te bepalen hoe ze het schrijfonderwijs vorm willen geven. Schrijven als verplicht vak op de kaart zetten, is niet nodig.
 
Naast de bovengenoemde voordelen van handmatig schrijven, vindt Platform Handschriftontwikkeling ook dat schrijven met de hand van grote culturele en historische waarde is. Schrijven is na spreken het oudste communicatiemiddel, dat begon met hiërogliefen en rotstekeningen. Daarom probeert het Platform Handschriftontwikkeling het handschrift als traditie op de lijst van immaterieel erfgoed te krijgen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids