Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we kort terugblikken op de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag, waaronder deze week: leraarschap op de schop, AIVD onder de loep en brugklassers over hun droombaan.
NOG
Week 27: Uitbreiding vve, opwaardering leraarschap en zomerdip
-Er komt meer en betere voorschoolse educatie voor peuters met een risico op een onderwijsachterstand. Het aantal uren wordt verhoogd van tien tot zestien uur per week. Ook worden voortaan pedagogisch beleidsmedewerkers met een HBO opleiding ingezet om peuterleiders te helpen met tips, uitleg en voorbeelden. De ministerraad heeft hiermee ingestemd.
Werken in het onderwijs moet aantrekkelijker worden. En als leraar of lerares moet het makkelijker worden om je door het hele onderwijsveld te bewegen. Daarom moeten de bevoegdheden om voor de klas te mogen staan en de lerarenopleidingen zo inrichten dat er ruimte komt voor loopbaanontwikkelingen binnen, tussen en naar verschillende onderwijssectoren.
Leerlingen van de basisschool die goed presteren in de klas, verliezen na de zomervakantie de meeste kennis. Hoe beter ze in rekenen zijn voor de zomer, hoe groter de terugval.
De informatieverstrekking door de AIVD aan overheidsinstanties over het Cornelius Haga Lyceum komt onder de loep. Aanleiding is het nog steeds voortdurende debat in de samenleving over bijvoorbeeld de juistheid van de informatie die van de AIVD kwam. Het Haga Lyceum in Amsterdam is in opspraak geraakt na berichten van de AIVD over salafisme.
Wist jij in de brugklas al wat je wilde worden? CBS vroeg 18 jaar geleden aan brugklassers wat voor beroep ze later graag wilden gaan doen. De helft wist dit al zo’n beetje en noemden vooral beroepen als kapper, piloot en dierenarts. Wat blijkt? Zo’n 18 procent van hen werkt nu daadwerkelijk in een aansluitende branche.
Door: Nationale Onderwijsgids