Leren in de buitenlucht is niet alleen leuk, het zorgt vaak ook nog eens voor betere leerprestaties, blijkt uit verschillende onderzoeken. Steeds meer scholen sturen hun leraren en leerlingen daarom af en toe het schoolplein op of het naastgelegen park in voor een les biologie, taal of rekenen. Blijkt uit onderzoek van Jantje Beton.
Daarnaast zijn er een aantal scholen in Nederland waar de buitenlessen een belangrijk onderdeel vormen van hun identiteit. Deze ‘buitenscholen’ proberen de kinderen zoveel mogelijk lessen aan te bieden op en om het schoolplein. “Het is toch veel interessanter om de omtrek van een daadwerkelijke boom te meten dan om de omtrek van een plaatje van een boom te meten’’, zegt directrice Paula van Kuijk. Tegelijkertijd willen deze scholen hun leerlingen liefde voor de natuur meegeven en een basis leggen voor een duurzamere toekomst.
De Duurzame Pabo biedt sinds vier jaar het programma ‘Natuur als leukste vak op school’ aan pabo- studenten aan. Daarmee hoopt deze organisatie toekomstige leraren te motiveren vaker lessen te geven in de buitenlucht. “Het is zo’n verschil of je iets leert uit een boekje of dat je het zelf ziet en ervaart in de natuur’’, zegt programmamanager André de Hamer. “Kinderen die we bijvoorbeeld meenamen naar de slikken, konden daarna feilloos vertellen over ingewikkelde termen als ‘erosie’ en ‘sedimentatie’, omdat ze het zelf gezien hadden.’’
© Nationale Onderwijsgids / Marjolein Kooyman