Bij toneellezen lees je en niet alleen en ook niet in stilte. In de teksten in toneelleesboeken zie je vooral dialogen, zodat de lezers elkaar telkens afwisselen. Op deze manier zorgt toneellezen voor extra leesplezier. Het succes van deze vorm van lezen blijkt uit de populariteit van de serie Toneellezen van Uitgeverij Zwijsen. Vorige week presenteerde Zwijsen dertien nieuwe titels tijdens de Toneellezen-special in de Stadsbibliotheek Dordrecht. Dit meldt Zwijsen.
NOG
Zwijsen presenteert dertien nieuwe toneelleesboeken
-De nieuwe boeken voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar komen uit de koker van bekende kinderboekenschrijvers en -illustratoren zoals Caja Cazemier, Marco Kunst, Rindert Kromhout, Anke Kranendonk en Rick de Haas. De verhalen zijn humoristisch, spannend en toegankelijk. Er zijn toneelleesboeken voor groep 3 tot en met 8, voor elk AVI-niveau.
In de toneelleesboeken staan voornamelijk dialogen. “Twee of meer lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. Ze voeren dus eigenlijk een toneelstukje op, maar dan zonder podium, kostuums en zenuwen”, legt uitgever Anke Werker uit. “Kinderen houden van toneelstukjes, hebben veel fantasie en vinden het leuk om samen te lezen.”
Toneellezen is niet alleen leuk om te doen, maar ook nuttig. Het bevordert namelijk het 'vloeiend lezen' (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier. Bovendien werken kinderen aan hun inlevingsvermogen. Elk boek bevat een instructiepagina en een overzicht van alle personages. Zo kunnen kinderen zich extra goed inleven in hun karakter. Ze kunnen verschillende stemmetjes gebruiken bij de personages in het boek. Ook leren ze hoe ze om moeten gaan met leestekens: pauzeren bij een komma, harder praten bij een uitroepteken: het maakt lezen nog leuker.
Ook kinderen die moeite hebben met lezen, hebben baat bij de toneelleesboeken van Zwijsen. Voor deze kinderen is het extra belangrijk om op een luchtige manier te oefenen. Steeds meer remedial teachers maken daarom gebruik van toneellezen. Bij toneellezen draait het niet om perfectie of om het juiste tempo, maar om inleving, beleving en plezier. Positieve leeservaringen zorgen voor meer zelfvertrouwen en trots.
Door: Nationale Onderwijsgids